Aktian tietoturvaratkaisut
Verkkopankin sulkupalvelu on avoinna koko ajan
Mikäli käyttäjätunnus, salasana tai avaintunnuskortti katoaa tai joutuu sivullisen käsiin, ota viipymättä yhteys verkkopankin sulkupalveluun, puh. 020 333 (ulkomailta +358 20 333).
Pankkipäivinä klo 8–20 voit soittaa myös Asiakaspalveluumme puh. 010 247 010.
Kuluttaja-asiakas vastaa tunnusten oikeudettomasta käytöstä siihen asti kunnes katoamisilmoitus on tehty.
Verkkopankin neuvonta
Verkkopankin neuvonnasta vastaa Asiakaspalvelumme puh. 010 247 010 arkisin 8–20.
Lisätietoja tietoturvasta löydät
osoitteesta www.tietoturvaopas.fi koskien ajankohtaisia tietoturvauhkia osoitteesta www.cert.fi
Aktian tiedottaminen
Aktia tiedottaa etukäteen kaikista huoltokatkoista ja muutoksista verkkopankkinsa käytössä kotisivuilla (aktia.fi) sekä verkkopankissa.
Verkkopankkisopimuksen tekeminen tapahtuu Aktian konttorissa
Aktia verkkopankkitunnusten hakijan ensitunnistaminen tapahtuu henkilökohtaisesti Aktian konttorissa.
Asiakkaan ja Aktian välillä solmitaan verkkopankkisopimus ja Aktia luovuttaa verkkopalvelutunnukset asiakkaalle henkilökohtaisesti sekä tarvittavat ohjeet verkkopankin käyttöönottamiseksi.
Asiakkaan tunnistus sisäänkirjautumisessa
Asiakas tunnistetaan sisäänkirjautumisen yhteydessä. Sisäänkirjautumisessa kirjoitat 8-numeroisen käyttäjätunnuksesi ja salasanasi niille varattuihin kenttiin ja klikkaat Kirjaudu-painiketta. Lisäksi vahvistat sisäänkirjautumisen avaintunnuskortilta pyydettävällä 6-numeroisella joka kerta vaihtuvalla turvaluvulla.
Istunnon aikakatkaisu
Verkkopankki-istunto sulkeutuu automaattisesti 15 minuutin kuluttua.
Verkkopankkipalvelun valvonta
Aktia valvoo verkkopankkinsa toimintaa 24/7.
Tietoliikenteen suojaaminen SSL-varmenteella
Kaikki verkkopankin käyttämä tietoliikenne salataan EV-SSL-varmenteella, joka suojaa osapuolten väliset sanomat.
Suojaamiseen käytettävä sertifikaatti on myönnetty Aktia Abp:lle ja osoitteille ebank.aktia.fi ja auth.aktia.fi.
Aktian yhteydenpito asiakkaaseen
Pankki kysyy asiakkaan tunnuksia verkossa ainoastaan:
- kirjauduttaessa verkkopankkiin
- kirjauduttaessa sähköiseen allekirjoituspalveluun (https://allekirjoitus.aktia.fi)
- Pankki toimittaa sähköiset allekirjoituspyynnöt sähköpostiosoitteesta allekirjoitus(at)aktia.fi
- maksettaessa verkkomaksulla (maksunappi) tai
- käytettäessä tunnistuspalvelua (TUPAS, Verified by Visa tai Mastercard SecureCode)
Kun asiakas on yhteydessä Asiakaspalveluumme (010 247 010) virhetilanteiden tai muiden selvitysten johdosta, saatamme selvitystyötä varten tarvita joitain tunnisteiden yksilöintitietoja. Tällaiset puhelut saatetaan nauhoittaa ja nauhoittamisesta kerrotaan asiakkaalle.
Aktia ei koskaan kysele sähköpostin välityksellä tili- ja korttinumeroita eikä verkkopankkitunnuksia.
Ilmoita asiakaspalveluumme havaitsemistasi kalasteluviesteistä ja verkkopankin käyttöön liittyvistä haittaohjelmista puh. 010 247 010.
Asiakkaan tunnistaminen puhelimessa
Asiakaspalvelulla on mahdollisuus tunnistaa soittava asiakas verkkopankkitunnuksilla. Tunnistaminen tapahtuu käyttäjätunnuksen ja vaihtuvan turvaluvun avulla. Tunnistetut puhelut nauhoitetaan.