Kortit

Kortit

Korttimaksaminen on turvallinen maksutapa niin kaupoissa kuin verkossa.

Maksaessasi ostoksia verkossa Credit/Debit-kortilla, voit valita maksatko ostoksesi credit- eli luotto-ominaisuudella vai debit- eli pankkikorttiominaisuudella. Kun haluat käyttää credit-ominaisuutta (ostot laskutetaan) käytät Credit-kortin numeroa ja kun haluat käyttää debit-ominaisuutta (maksu veloitetaan pankkitililtä), käytät Debit-kortin numeroa.

Turvakoodi (CVV-koodi) on kolminumeroinen luku luottokortin takana. Kun käytät kortin etupuolen 16 merkkiä pitkää korttinumeroa ja kortin taustapuolen allekirjoituksen vierestä löytyvää kolminumeroista turvakoodia (CVV-koodi), maksat ostoksesi credit- eli luotto-ominaisuudella. Käyttäessäsi kortin taustapuolelta vasemmasta alakulmasta löytyvää numerosarjaa, maksat ostoksesi debit- eli pankkikorttiominaisuudella. Ensimmäiset 16 numeroa toimivat korttinumerona ja kolme viimeistä toimivat turvakoodina (CVV-koodi).

kortti

Hae uutta korttia

Jos sinulla on jo käytössä Aktian kortti, saat automaattisesti uuden kortin sen kuukauden puolessavälissä, jona vanhan korttisi voimassaoloaika päättyy. Kortin voimassaoloaika löytyy kortin etupuolelta (kk/vv).


Voit tilata täysin uuden kortin verkkopankissa tai tästä.

Kirjaudu verkkopankkiin

Maksaminen


Tee muutoksia korttiisi


Hätätapaukset

Tilit

Tilit

Tilinumerot

Tilinumerosi löydät tilisopimuksestasi, tiliotteeltasi, verkkopankista, sekä Aktia Mobiilipankista.

Kirjaudu verkkopankkiin
Käytä IBAN-tilinumeroa aina kun teet maksuja joko suomalaisiin pankkeihin tai euromääräisiin muihin SEPA-alueen maihin. Muunna tarvittaessa tilinumerosi IBAN-muotoon täällä: IBAN-laskuri

Verkkotiliote

Verkkotiliote on sähköinen tiliote, joka toimitetaan suoraan verkkopankkiisi. Verkkopankkiasiakkaana saat aina verkkotiliotteen. Tiliotteet ovat saatavilla verkkopankissasi 6 vuoden ajalta ja tarpeen mukaan tallennettavissa tai tulostettavissa.

Löydät verkkotiliotteen verkkopankin sivulta "Tilit ja maksaminen". Kun klikkaat tiliä, avautuu uusia välilehtiä, joista yksi on "Tiliotteet". Tiliote-välilehdellä näet aina viimeisimmän tiliotteen. Mikäli haluat hakea vanhempia tiliotteita, pääset niihin valitsemalla "Haluan hakea vanhempia tiliotteita" -painikkeen, jonka jälkeen saat viestillä puhelimeesi vahvistuskoodin, joka tulee syöttää verkkopankissa sille varattuun kenttään. Verkkotiliotteesi ovat html- ja pdf-muodossa. Tiliotteiden lukemiseen pdf-muodossa tarvitset Acrobat Reader -ohjelman.

Maksupalvelulain mukaan kuluttaja-asiakkaan tulee saada yksi maksuton tiliote kuukausittain, jos tilillä on tilitapahtumia. Pankki saa periä maksun tiliotteesta, joka toimitetaan muulla kuin verkkopankkisopimuksessa sovitulla tavalla.

Kirjaudu verkkopankkiin

Tilin avaaminen

Saat avattua uuden tilin helposti lähettämällä viestin verkkopankin tai Aktia Mobiilipankin kautta. Ilmoita viestissä, millaisen tilin haluat avata ja mahdollisten tilin käyttöoikeutettujen tiedot.

Kirjaudu verkkopankkiin

Tili alaikäiselle henkilölle

Alaikäisen pankkiasioiden hoitaminen vaatii kummankin huoltajan suostumuksen. Voit avata kätevästi alaikäiselle henkilölle tilin täyttämällä Aktian verkkosivuilla Valtakirja alaikäisen henkilön pankkiasioiden hoitamista varten (Juniorvaltakirja) ja tämän jälkeen lähettämällä viestin tilinavauksesta verkkopankin tai Aktia Mobiilipankin kautta.

Ilmoita viestissä, kenelle tili avataan (alaikäisen henkilötunnus ja koko nimi), millaisen tilin haluat avata ja mahdollisten tilin käyttöoikeutettujen tiedot. Yksi huoltajista täyttää valtakirjan ja lähettää sen sähköisesti. Pankki lähettää valtakirjan toiselle vanhemmalle allekirjoitettavaksi. Tällöin pankissa voidaan varmistua siitä, että asioista on sovittu huoltajien kesken yhteinen etu huomioon ottaen.

Juniorvaltakirjan avulla huoltajat voivat ilmoittaa, että kumpikin tai vain toinen heistä saa hoitaa lapsen asioita yksin. Valtakirjasta huolimatta kummallakin huoltajalla on aina oikeus yksin saada kaikki lapsen pankki- ja vakuutusasioita koskevat tiedot.

Kirjaudu verkkopankkiin

Ulkomaalaisen tilinavaus

Päätös tilin avaamisesta Aktiassa tehdään aina paikallisesti. Yleissääntö on kuitenkin se, että laillisesti ETA-alueella asuva henkilö on oikeutettu peruspankkipalveluihin.

The decision to open an account in Aktia is made locally. Standard procedure is that legal residents in the EEA-zone (The European Economic Area) have the right to basic banking services.

Tilin lopettaminen

Tilin lopettaminen onnistuu lähettämällä viestiä verkkopankin tai Aktia Mobiilipankin kautta.

Ilmoita viestissä lopetettavan tilin tilinumero, sekä tilinumero, jolle haluat tilin varat siirrettävän tilinlopetuksen yhteydessä. Jos tilillä on useampi omistaja, tarvitaan kaikilta tilinomistajilta sama tilinlopetustoimeksianto verkkopankin tai Aktia Mobiilipankin kautta. Huomioi että tiliin liitetyt palvelut, kuten esim. kortti, lopetetaan tilinlopetuksen yhteydessä.

Kirjaudu verkkopankkiin

Tilien siirto

Ohjeet tiliasioinnin siirtoon löytyvät täältä: Ohje tiliasioinnin siirtämiseksi toiseen pankkiin