Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Du kan för tillfället inte logga in i Aktias nätbank med de övriga bankernas bankkoder. Det går inte heller att identifiera sig i Aktias blanketter och ansökningar eller registrera applikationen Aktia Wallet. Felet åtgärdas som bäst. Vi beklagar besväret som orsakas av störningen.
Aktia avbryter alla betalningar till och från Ryssland

Aktia avbryter alla betalningar till och från Ryssland

Den 7 mars 2022 Bloggar och artiklar Kundmeddelanden

Aktia har beslutat att tillsvidare avbryta alla inkommande och utgående betalningar till och från Ryssland. Betalningsförmedlingen till och från Ryssland avbryts tillsvidare i Aktia efter följande tidpunkter: för inkommande utlandsbetalningar 10.3.2022 kl. 15.00 och för utgående betalningar 9.3.2022 kl. 15.00. 

I praktiken betyder det att betalningar till Ryssland inte förmedlas via Aktias servicekanaler, så som i nätbanken, företagens bankförbindelser (Web Services) eller Aktias serviceställen efter dessa datum. Även inkommande betalningar från Ryssland har blockerats. Ändringen berör både person- och företagskunder. 

Vi har utvidgat avbrytningen av betalningar till att gälla även Belarus.

Beslutet baserar sig på Aktias riskbedömning.