Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Bedrägerier 2025: Trenden fortsätter, men vad kan vi göra?

Bedrägerier 2025: Trenden fortsätter, men vad kan vi göra?

Den 22 oktober 2025 Bloggar och artiklar

Vi har alla en roll att spela i kampen mot nätbrottslighet. Med anledning av cybersäkerhetsmånaden kom vi med en utmaning på sociala medier. Vi bad våra följare berätta hurdan information de behöver för att vardagen ska bli säkrare för oss alla.

De frågor vi fick fokuserade på bedrägeritrender, och de som svarade önskade aktuell information om hurdana bedrägerier som pågår just nu.

Om vi tittar på finsk statistik var 2024 ett dystert år med tanke på bedrägerier: Enligt Finans Finland rf lyckades bankerna stoppa betalningar till bedragare till ett värde av över 44 miljoner euro. Det här är goda nyheter, men avslöjar den bistra verkligheten om hur omfattande fenomenet är. Det som är mest oroväckande är att siffrorna endast omfattar fall som kommit till bankernas kännedom. Det verkliga antalet är sannolikt mycket större.

Vilka är de vanligaste bedrägerierna just nu?

De aktuella trenderna tyder på att bedrägerier i dag är mer riktade och trovärdiga än förr. Bedrägerityperna som många känner till och som blir allt vanligare är:

  • Känslomässiga bedrägerier (t.ex. kärleksbedrägerier)
  • Nätfiskesidor där brottslingarna nästan fullständigt imiterar t.ex. bankers eller myndigheters webbplatser.
  • Bedrägerier via QR-koder där användaren omdirigeras till en sida som ser äkta ut. Syftet är att fiska efter uppgifter eller att locka användaren att göra betalningar på falska premisser.
  • Bedrägerier med falska poliser och falska banktjänstemän där brottslingarna lurar offret att till exempel tro att hens uppgifter eller medel är i fara och samtidigt skapar en känsla av brådska. Under press kan offret gå med på att lämna ut sina koder eller överföra medel till exempel till ett fiktivt ”säkerhetskonto”.

Många av brottslingarna använder också artificiell intelligens och deepfake-teknik för att göra bedrägeriet ännu mer trovärdigt. Inte ens att skapa idiomatisk finska är längre ett problem för nätbrottslingarna, trots att det tidigare ansågs vara en svår nöt att knäcka.

Under den senaste tiden har också bedrägerier med mobilcertifikat ökat betydligt enligt statistiken. I dessa fall bedrar brottslingen offret – ofta via sms eller telefonsamtal – att lämna ut PIN-koden till mobilcertifikatet och ansöker sedan om lån i offrets namn eller använder uppgifterna för andra brott.

Statistiken berättar bara en del av sanningen

I Finans Finland rf:s senaste översikt betonas hur statistiken baserar sig på fall som kommit till bankernas kännedom. Detta innebär att en stor del av bedrägerierna fortfarande går under radarn – antingen för att offret inte inser att hen blivit bedragen eller för att hen av någon anledning inte anmäler brottet.

Vad kan vi göra?

Kommunikation och utbildning om informationssäkerhet får en allt viktigare roll. Det är viktigt att

  • Tala öppet om bedrägerier – också på arbetsplatserna.
  • Öva sig på att känna igen bluffmeddelanden och falska webbplatser – stanna upp och tänk efter vad det är du håller på att göra.
  • Betona att vem som helst kan bli offer – för bedragarna spelar det ingen roll vilken ålder, ställning eller kompetens offret har.

Janne Lagus
Informationssäkerhetsspecialist