I våra digitala kanaler kan du fortsättningsvis sköta dina ärenden tryggt och smidigt

1.12.2020

Kassatjänsterna betjänar på alla våra kassabetjäningsställen enligt normala öppethållningstider. Enligt myndigheternas rekommendation ber vi våra kunder använda andningsskydd vid besök i våra betjäningsställen för kassatjänster.

För att minimera smittorisken för såväl kunder som personal ber vi fortsättningsvis våra kunder följa myndigheternas instruktioner och rekommendationer. Vi önskar att du inte besöker våra serviceställen om du är sjuk eller upplever luftvägssymtom. Vänligen använd andningsskydd när du besöker alla våra betjäningsställen och håll också avstånd enligt rekommendationerna medan du väntar på din tur och då du sköter ärenden med vår personal. I alla våra utrymmen finns tillgång till handdesinfektion för våra kunder.

Tack för ditt tålamod och för att du följer anvisningarna när du sköter ärenden med oss!

Öppettider i våra serviceställen

Kassatjänsterna på Aktias serviceställen i Borgå, Åbo och Vasa betjänar enligt normala öppettider vardagar kl. 10-13. Kassatjänster på Aktias serviceställe i Helsingfors, Mannerheimvägen 14, betjänar enligt normala öppettider vardagar kl. 10-16.30.

Till alla våra serviceställen kan man fortsättningsvis boka tid för ett möte eller nätmöte i rådgivningsärenden också under övriga tider.

Våra digitala tjänster till ditt förfogande

Alla våra digitala tjänster fungerar som normalt och du kan identifiera dig med Aktias eller en annan finländsk banks nätbankskoder.

  • I nätbanken och mobilbanken kan du sköta alla dina dagliga bankärenden, såsom bl.a. betala räkningar, snabbt och smidigt.
  • Kontanter kan lyftas i kontantautomater, K-matbutiker och R-kiosker. Läs mera om kontantuttag.
  • Vi rekommenderar också användning av kontaktlösa betalmedel såsom betalning med Apple Pay-, Google Pay-, Garmin Pay- eller Fitbit Pay istället för användning av kontanter. Applikationerna erbjuder ett enkelt sätt att utan fysisk beröring göra kontaktlösa betalningar utan övre gräns. Läs mer om olika sätt att betala.

Kontakta oss smidigt via nätbankens eller Aktia Mobilbankens meddelandefunktion

För att försäkra oss om att vi kan betjäna alla våra kunder så bra som möjligt och alla ärenden sköts smidigt i det här exceptionella läget, ber vi dig kontakta oss per telefon endast i särskilt brådskande ärenden.

Du kan kontakta vår kundservice också via nätbankens eller mobilbankens meddelandefunktion. Vi ber dig notera att meddelandenas svarstid just nu är lite längre än normalt. Vi ber dig undvika att skicka flera meddelanden gällande samma ärende. Vi svarar på alla meddelanden så fort som möjligt.

Möten kan ordnas också via nätet

Om du har bokat ett möte på ett av våra serviceställen ordnar vi gärna ett ersättande nätmöte. Du kan ändra din bokade tid genom att kontakta den person på Aktia som du bokat mötet med eller skicka ett meddelande till oss via nätbankens eller mobilbankens meddelandefunktion.

Ersätter sjukkostnadsförsäkringen kostnaderna för coronavirustestet?

Sjukkostnadsförsäkringen som är beviljad av Aktia Livförsäkring Ab ersätter coronavirustestet om testet har gjorts på remiss av en läkare på grund av symptom som tyder på coronavirus. Även THL:s direktiv för testning ska uppfyllas.   

Kostnader som uppstår till följd av test på personer som inte uppvisar symptom ersätts inte eftersom de inte anses att vara vård eller undersökning av sjukdom. Kostnader för test som görs på grund av att man exponerats för coronasmitta ersätts inte heller från försäkringen.

Tillbaka till kundmeddelanden