I våra digitala kanaler kan du fortsättningsvis sköta dina ärenden tryggt och smidigt. Vi återgår också stegvis till betjäning på våra serviceställen och beaktar våra kunders säkerhet.

2.6.2020

Allt eftersom coronasituationen och myndigheternas rekommendationer ändrar återgår vi till betjäning på våra lokala serviceställen. Kassatjänsterna betjänar på alla våra kassabetjäningsställen vardagar kl. 10-13 och vi begränsar inte längre antalet samtidiga besökare i våra lokaler.

För att minimera smittorisken för såväl kunder som personal ber vi fortsättningsvis våra kunder följa myndigheternas instruktioner och rekommendationer. Vi önskar att du inte besöker våra serviceställen om du är sjuk eller upplever luftvägssymtom. Vänligen håll också avstånd enligt rekommendationerna medan du väntar på din tur och då du sköter ärenden med vår personal. I alla våra utrymmen finns tillgång till handdesinfektion för våra kunder.

Tack för ditt tålamod och för att du följer anvisningarna när du sköter ärenden med oss!

Ändringar i våra serviceställens öppettider

Kassatjänsterna på Aktias serviceställen i Karis, Borgå, Åbo och Vasa betjänar enligt normala öppettider vardagar kl. 10-13. 

Öppettiderna för kassatjänsterna i Helsingfors är tills vidare begränsade till vardagar kl. 10-13.

Till alla våra serviceställen kan man fortsättningsvis boka tid för ett möte eller nätmöte i rådgivningsärenden också under övriga tider.

Våra digitala tjänster till ditt förfogande

Alla våra digitala tjänster fungerar som normalt och du kan identifiera dig med Aktias eller en annan finländsk banks nätbankskoder.

  • I nätbanken och mobilbanken kan du sköta alla dina dagliga bankärenden, såsom bl.a. betala räkningar, snabbt och smidigt.
  • Kontanter kan lyftas i kontantautomater, K-matbutiker och R-kiosker. Läs mera om kontantuttag.
  • Vi rekommenderar också användning av kontaktlösa betalmedel såsom betalning med Apple Pay-, Google Pay-, Garmin Pay- eller Fitbit Pay istället för användning av kontanter. Applikationerna erbjuder ett enkelt sätt att utan fysisk beröring göra kontaktlösa betalningar utan övre gräns. Läs mer om olika sätt att betala här.

Vi har förlängt tidtallen för tömningen av bankfack med en månad. Till skillnad från tidigare meddelad tidtabell ska bankfacken tömmas t.o.m. 30.6.2020.

Kontakta oss smidigt via nätbankens eller Aktia Mobilbankens meddelandefunktion

För att försäkra oss om att vi kan betjäna alla våra kunder så bra som möjligt och alla ärenden sköts smidigt i det här exceptionella läget, ber vi dig kontakta oss per telefon endast i särskilt brådskande ärenden.

Du kan kontakta vår kundservice också via nätbankens eller mobilbankens meddelandefunktion. Vi ber dig notera att meddelandenas svarstid just nu är lite längre än normalt. Vi ber dig undvika att skicka flera meddelanden gällande samma ärende. Vi svarar på alla meddelanden så fort som möjligt.

Möten kan ordnas också via nätet

Om du har bokat ett möte på ett av våra serviceställen ordnar vi gärna ett ersättande nätmöte. Du kan ändra din bokade tid genom att kontakta den person på Aktia som du bokat mötet med eller skicka ett meddelande till oss via nätbankens eller mobilbankens meddelandefunktion. Tyvärr är svarstiden för meddelandena just nu längre än normalt. Vi beklagar de besvär detta medför.

Vi tackar våra kunder för visat tålamod i dessa exceptionella tider och beklagar de besvär situationen medför.

Tillbaka till kundmeddelanden