Usein kysytyt kysymykset (FAQ)

Täältä löydät yleisimmät kysymykset ja vastaukset Aktia Wallet -palvelusta.

Kuka voi käyttää Aktia Wallet -palvelua?

Kaikki 15 vuotta täyttäneet, joilla on suomalainen henkilötunnus, puhelinnumero ja verkkopankkitunnukset.

Miten asennan sovelluksen?

Asenna sovellus App Storen tai Google Playn kautta hakemalla nimellä Aktia Wallet. Rekisteröidy ensimmäisellä kerralla suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla. Sen jälkeen sovellus on käytettävissäsi sormenjälkitunnistuksella tai itse valitsemallasi tunnusluvulla.

Jotta Aktian kortit näkyisivät sovelluksessa, Aktian tietokannassa tulee olla käytössäsi oleva puhelinnumero. Tarkista sovelluskaupasta voimassa olevat järjestelmävaatimukset.

Minulla on uusi puhelinnumero. Päivittyykö se automaattisesti?

Uusi puhelinnumero ei päivity tietoihin automaattisesti. Kirjaudu sovellukseen ja muuta puhelinnumerosi "Omat tiedot" -kohdassa, joka löytyy vasemman yläkulman valikosta. Muutos vahvistetaan verkkopankkitunnuksilla.

Yhteystietoni ovat muuttuneet. Miten toimin?

Uusi postiosoite ei päivity tietoihin automaattisesti. Kirjaudu sovellukseen ja muuta osoitteesi tai sähköpostiosoitteesi oikeaksi valikosta kohdassa "Omat tiedot". Mikäli nimesi muuttuu, lähetä viesti asiakaspalveluun valikon kohdasta "Asiakaspalvelu" > "Viestit".

Voinko suojata sovellukseni tunnusluvulla tai jollain muulla tavalla, jotta kukaan muu ei näe tietojani?

Kyllä. Sovelluksen voi suojata sormenjälkitunnistuksella tai nelinumeroisella pääsykoodilla. Lisäksi suosittelemme, että suojaat puhelimesi tai tablettisi aina lukitsemalla näytön PIN-koodilla, kuviolla, tai vastaavalla.

Olen unohtanut pääsykoodin. Mitä teen?

Voit vaihtaa pääsykoodin verkkopankkitunnuksilla Aktia Wallet-sovelluksessa.

Miten saan yhteyden asiakaspalveluun?

Aktia Walletiin liittyvissä asioissa asiakaspalvelu palvelee sinua asiakasviesteillä. Voit lähettää viestin asiakaspalveluun sovelluksen valikosta kohdasta "Asiakaspalvelu" > "Viestit".

Aktian maksukortteihin liittyvissä asioissa voit soittaa Aktian asiakaspalveluun 010 247 010 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min).

Mitä teen, jos en pääse sovellukseen?

Varmista Google Playn tai App Storen kautta, että puhelimeesi on asennettu sovelluksen viimeisin versio. Verkossa saattaa esiintyä tilapäisiä häiriöitä, jotka vaikuttavat sovellukseen.

Millä kielellä sovellus on?

Sovelluksen kieli on asennuksen jälkeen sama kuin puhelimen oletuskieli, mikäli oletuskieli on suomi, ruotsi tai englanti. Jos puhelimen kieli on jokin muu niin sovelluksen kieli on oletuksena suomi. Sovelluksen kielen voi muuttaa valikosta kohdasta "Profiili" > "Palvelun kieli"

Miten korttien saldot ja tapahtumat näkyvät sovelluksessa?

Korttikohtaiset saldot ja tapahtumat näet heti, kun avaat sovelluksen. Sovellus näyttää sekä hyväksytyt että hylätyt ostotapahtumat. Alavalikon kohdasta "Kortit" voit selata eri kortteja, mikäli käytössäsi on useampia kortteja.

En näe kaikkia uusimpia ostoksiani sovelluksessa, onko jotain vikana?

Ei välttämättä. Suurin osa ostoksista rekisteröityy reaaliajassa. Tapahtuman päivittyminen korttijärjestelmään voi kuitenkin kestää pari päivää, jos ostoa ei ole varmennettu ostohetkellä (offline-tapahtuma).

Näen ostotapahtuman kahdesti. Onko ostoni veloitettu kahteen kertaan?

Sovellus saattaa näyttää sekä tapahtuman katevarauksen että itse ostotapahtuman. Katevaraus vapautuu, kun osto on mennyt läpi järjestelmässämme. Huomiothan, että lähimaksuna tehdyt ostotapahtumat saattavat muodostaa euron suuruisia varmennuksia, jotka vapautuvat samalla tavalla.

Voit molemmissa tapauksissa tarkistaa tilisi oikean tilanteen menemällä verkkopankkiin, jossa nämä päällekkäisyydet eivät näy.

Kuinka kortti suljetaan ja kuinka sulku poistetaan?

Suljet kadotetun kortin tilapäisesti ja avaat sulun nopeasti, jos korttisi löytyy. Valitse kortti jota haluat käsitellä ja paina oikeassa yläkulmassa olevaa hammasratasta, jolloin pääset valitsemaan toiminnon.

Voit myös ottaa käyttöön aluerajauksen, jonka avulla valitset itse missä korttisi toimii, niin maantieteellisesti kuin verkossa.

Miten maantieteellinen aluerajaus eli maarajaus toimii?

Voit rajata korttisi toimimaan vain tietyillä maantieteellisillä alueilla. Kortille kannattaa tehdä maantieteellinen aluerajaus väärinkäyttöriskin vähentämiseksi.

Jos et matkusta esim. Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan, kannattaa kortin käyttö estää näillä alueilla maarajauksen avulla. Kun alue on harmaana, kyseinen alue on rajattu pois. Suomea ei pysty rajaamaan pois ja se on aina harmaana. Avaat kortin helposti poistamalla rajauksen. Huomioithan, että Mastercard PrePaid -kortille ei voida tehdä aluerajauksia.

Voinko estää verkko-ostosten teon kortillani?

Kyllä. Voit rajata verkko-ostokset pois samalla tavalla kuin maantieteelliset alueet.

Voiko yhdistelmäkortin Debit- ja Credit-puolet sulkea erikseen?

Ei. Sulku koskee aina koko korttia, vaikka siinä olisi erillinen Debit- ja Credit-puoli.

Näen saman kortin kahdesti, mistä on kyse?

Näin ei pitäisi käydä mutta kyse saattaa olla siitä, että korttisi on uusittu vuosiuusinnassa tai olet tilannut uuden kortin eri nimellä. Voit piilottaa kortin, jos et halua että se näkyy tuplasti. Kortin piilottaminen onnistuu valikosta kohdasta "Korttien hallinta" > "Korttien näyttäminen".

Mitä voin tehdä Wallet Lähimaksulla?

Wallet Lähimaksulla maksat ostoksia kaupoissa lähimaksukortin tavoin Android älypuhelimella. Wallet Lähimaksulla voit myös maksaa yli 50 euron ostoksia.

Missä voin maksaa Wallet Lähimaksulla?

Voit periaatteessa maksaa puhelimellasi kaikkialla missä lähimaksaminen on mahdollista. Kauppojen maksuterminaaleissa on kuitenkin eroja ja käytännössä kaikki eivät salli maksuja puhelimella.

Miten päin puhelin pitää viedä maksupäätteen lähelle?

Eri puhelimet toimivat parhaiten eri asennoissa, joten kokeilemalla löydät, miten puhelimesi toimii parhaiten. Yleisin vaihtoehto on takapuolen yläreuna edellä (kameran vieressä) mutta joissain puhelinmalleissa etupuoli toimii paremmin. Osassa maksupäätteissä puhelin laitetaan laitteen päälle ja osassa sivulle.

Miten maksu vahvistetaan?

Alle 50 euron tapahtumien osalta maksua ei erikseen tarvitse vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen näytön lukituksen. Yli 50 euron maksuissa viet puhelimen maksupäätteelle, hyväksyt summan syöttämällä PIN-koodisi tai sormenjälkesi Wallettiin, minkä jälkeen vahvistat maksun viemällä puhelimen maksupäätteelle uudestaan.

Voinko maksaa, vaikka olen kirjautunut ulos sovelluksesta?

Alle 50 euron tapahtumien osalta maksua ei erikseen tarvitse vahvistaa eli riittää, että avaat puhelimen näytön lukituksen. Yli 50 euron maksut pitää erikseen vahvistaa sovelluksessa.

Mistä tiedän, että maksu on onnistunut?

Varmista maksupäätteen ruudulta, että ostos on hyväksytty. Saat ostoksesta kuitin normaaliin tapaan.

Mitään ei tapahdu, kun yritän maksaa puhelimella. Mistä se voi johtua?

Maksu voi epäonnistua monesta syystä.

  • Varmista, että puhelimen näytön lukitus on avattu. Puhelimen NFC -ominaisuus ei toimi, mikäli näyttö on lukittu.
  • Varmista sovelluksesta, että korttisivulla näkyvä Wallet Lähimaksu -ikoni on vihreä (tarkoittaa, että asetukset ovat kunnossa ja kortti on aktivoitu).
  • Tarkista, että lähimaksu on mahdollista ko. kauppiaalla. Vaikka lähimaksaminen kortilla onnistuisi, tietyt maksuterminaalit eivät salli maksuja puhelimella.
  • On myös mahdollista, että maksupääte ei tunnista puhelintasi - kokeile asettaa puhelin toisin päin ja eri puolelle maksupäätettä.

Miksi maksupääte ilmoittaa, että maksu epäonnistui, vaikka sovellus näyttää vihreää?

Maksu epäonnistuu, mikäli kortilla/tilillä ei ole katetta tai korttisi on lukittu. Maksu voi myös epäonnistua johtuen tilapäisestä häiriöstä palvelussa ja/tai yhteyksissä. Yritä uudelleen myöhemmin.

Miksi en voi käyttää palvelua Apple-puhelimella?

Applen puhelimella voi toistaiseksi maksaa vain Apple Pay -sovelluksella. NFC -toiminnallisuuden maksuominaisuus ei siis ole muiden sovellusten käytettävissä.

Voinko maksaa nettiostoksia?

Wallet Lähimaksulla maksat ostoksia kaupoissa. Masterpass -palvelu on suunnattu nimenomaan helppoja nettiostoksia varten.

Milloin puhelimen pitää olla netissä?

Puhelimen ei välttämättä tarvitse olla yhteydessä nettiin maksamisen aikana. Nettiyhteys kuitenkin vaaditaan aika ajoin turvallisuussyistä.

Miksi kuitissa on eri kortinnumero kuin maksukortissani?

Kun aktivoit kortin Wallet Lähimaksua varten, siitä tehdään ns. digitoitu kopio. Digitoidulla kortilla maksu tapahtuu eri kortinnumerolla turvallisuussyistä. (Tulevaisuudessa voit tarkistaa kortinnumeron sovelluksen asetuksista ja esim. sulkea ainoastaan digitoidun kortin.)

Mitä teen, jos puhelin katoaa?

Ota yhteyttä Sulkupalveluun (puh. 0800 0 2477, 24/7).

Mitä jos vaihdan puhelinta?

Turvallisinta on poistaa vanhasta puhelimesta Aktia Wallet -sovellus ja hakea se uudestaan Google Play -sovelluskaupasta uuteen puhelimeen.

Onko Wallet Lähimaksun käyttäminen turvallista?

Wallet Lähimaksun käyttäminen on turvallista, kunhan huolehdit puhelimestasi kuten muovikortista. Puhelimen näytön lukitus itse asiassa tarjoaa lisäturvaa korttimaksuihin verrattuna. Korttimaksamisessa lähimaksaminen ilman PIN-koodia on ollut mahdollista jo pidemmän aikaa. Wallet Lähimaksu noudattaa samoja turvallisuustekijöitä kuin normaalit korttimaksut.

Miten voin antaa palautetta?

Aktia Walletin asiakastuki palvelee sinua asiakasviestillä, jonka voit lähettää helposti Aktia Wallet -sovelluksesta. Lisäksi voit antaa sovelluksesta palautetta Google Play -kaupan ja App Storen välityksellä.

En näe Aktia Wallet -logoa maksuvaihtoehtona muiden pankkilogojen rinnalla?

Tarkista, että olet ottanut Wallet-varmenteen käyttöön Aktia Wallet -sovelluksen valikon kautta. Kohdassa "Wallet-varmenne" tulisi näkyä että "Maksujen vahvistus" on aktivoitu.

Käyttääksessi Wallet-varmennetta sinun tulee olla vahvasti tunnistautunut suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla Aktia Walletissa. Mikäli et ole aiemmin tunnistautunut vahvasti, Walletvarmenteen aktivointiprosessi ohjaa sinut tunnistautumaan.

Voinko edelleen käyttää Aktian verkkopankkitunnuksia?

Kyllä voit. Wallet-varmenne on kuitenkin kätevä vaihtoehto paperisille tunnuksille.

Olen valinnut verkkokaupassa Aktia Wallet -logon, mutta en saa puhelimeeni ilmoitusta ostoksesta.

Varmista, että olet hyväksynyt push-ilmoitukset puhelimesi asetuksissa. Vaikka et saakaan ilmoitusta varmennettavasta tapahtumasta voit kuitenkin hyväksyä ostoksen Aktia Walletissa. Valitse sovelluksen valikosta kohta "Wallet-varmenne" ja paina "Maksujen vahvistus".

Millä korteilla Wallet-varmenne toimii?

Wallet varmenne toimii kaikilla Visa -korteilla (Verified by Visa -palvelu on jo tuttu asiakkaille) sekä suurimmalla osalla Mastercard -korteista (Gold Credit, Business & PrePaid Reloadable ). World Elite Mastercard -korttien osalta Mastercard SecureCode -palvelu tulee käyttöön vasta myöhemmin.

Mikä on Masterpass?

Masterpass on helppo, nopea ja turvallinen maksutapa verkossa. Palvelu helpottaa nettiostosten tekemistä keräämällä kortti- ja osoitetietosi yhteen paikkaan, jolloin niitä ei tarvitse erikseen syöttää maksuvaiheessa. Masterpassin avulla maksat helposti muutamalla painalluksella.

Miten otan Masterpassin käyttöön?

Masterpass voidaan ottaa käyttöön joko erikseen tai ensimmäisen Masterpass -ostoksen yhteydessä.

  • Avaa Aktia Wallet -sovellus puhelimessasi
  • Aktivoi Masterpass sivuvalikon kohdasta 'Maksujen vahvistus'*
  • Hyväksy Aktia Masterpass –ehdot

Voit myös ottaa Masterpassin käyttöön ensimmäisen käyttökerran yhteydessä; Mikäli olet rekisteröitynyt Wallet-käyttäjäksi ja olet aktivoinut Wallet-varmenteen, voit suoraan hyväksyä Masterpass käyttöehdot.

*Mikäli et vielä ole ottanut Wallet-varmennetta käyttöön, sinut ohjataan ensin sen aktivointiin ennen ehtojen hyväksymistä.

Millä korteilla voin käyttää Masterpassia?

Masterpass toimii Aktian Visa ja Mastercard maksukorteilla. Huom: Masterpassia ei voi käyttää anonyymeillä Mastercard Prepaid Lahjakorteilla.

Missä voin käyttää Masterpassia?

Voit käyttää palvelua kaikissa verkkokaupoissa, joista löytyy Masterpass-tunnus.

Masterpass-tunnus

Masterpassin sivuilta löydät tietoa verkkokaupoista, jotka tarjoavat Masterpass maksuvaihtoehtoa.

Miten käytän Masterpassia?

Kun olet valmis maksamaan, paina Masterpass -nappia ja valitse Aktia Wallet. Kirjaudu sisään puhelinnumerolla ja Wallet -pääsykoodillasi. Tarkista tapahtuman tiedot Aktia Walletissa ja vahvista vielä Wallet-varmennekoodilla. Tämän jälkeen pääset valitsemaan haluamasi maksukortin ja toimitusosoitteen. Kun kortti on vahvistettu, sinut ohjataan takaisin verkkokauppaan, jossa ostos vahvistetaan lopullisesti.

Onko Masterpass turvallinen?

Henkilökohtaisten tietojesi suojaaminen on meille ensisijaisen tärkeää - tallennettuja tietoja säilytetään ja käsitellään turvallisesti. Masterpass-tilillä on monitasoinen tietoturva; esimerkiksi kirjautuminen ja maksun vahvistaminen vaatii sekä Wallet pääsykoodisi että Wallet-varmennekoodisi.

Mitä Masterpass maksaa?

Palvelu on maksuton.

Miten toimin, jos puhelimeni varastetaan tai se hukkuu?

Ei hätää, korttitietoja ei säilytetä puhelimessasi. Kukaan ei pääse tietoihin käsiksi ilman Walletpääsykoodiasi ja Wallet-varmennekoodiasi.

Keneen olen yhteydessä jos minulla on ongelmia?

Mikäli sinulla herää yleisiä kysymyksiä Masterpassista, voit ottaa ensi kädessä yhteyttä Aktian asiakaspalveluun puhelimitse numerosta 010 247 010 (arkisin 8-20). Myös Aktia Walletin asiakastuki palvelee sinua asiakasviestillä, jonka voit lähettää helposti Aktia Wallet -sovelluksesta.

Kuinka päivitän tai poistan korttitietoni?

Aktia Walletin kautta korttitietosi tallentuvat automaattisesti Masterpass -palveluun. Tietoja ei siis tarvitse erikseen päivittää tai ottaa pois – sekin tapahtuu automaattisesti.

Kuinka päivitän tai lisään toimitusosoitteen?

Ehdotuksena toimitusosoitteeksi käytetään osoitetta, jonka lisäsit rekisteröityessäsi Aktia Walletiin. Samalla kun valitset toimitusosoitetta, voit päivittää, lisätä tai poistaa osoitteita.

Mitä teen jos kauppias ei hyväksy korttiani?

Voit tarkistaa kahteen otteeseen mitä kortteja verkkokauppa hyväksyy – Visa ja Mastercard kortit käyvät yleisesti lähes kaikkialla. Periaatteessa, mikäli korttia ei hyväksytä verkkokaupassa, ei sitä pysty myöskään valitsemaan maksuhetkellä. Vastaavasti et myöskään pysty valitsemaan korttia, jos kortilla ei ole tarpeeksi katetta, verkko-ostoksia on rajoitettu tai jos kortti on väliaikaisesti suljettu.

Olethan yhteydessä Aktian asiakaspalveluun puh. 010 247 010 (arkisin 8-20) jos kohtaat ongelmia.

Miksi en voi saada toimitusta haluamaani osoitteeseen?

Jokaisella kaupalla on omat toimintamallit toimitukseen liittyen. Mikäli kauppa ei voi toimittaa tallentamaasi osoitteeseen, ei osoitetta pysty valitsemaan maksuhetkellä.

Mikäli mahdollista, valitse toinen toimitusosoite tai ota yhteyttä kauppiaaseen.

Valitsin verkkokaupassa maksutavaksi Masterpassin. Miten valitsen lompakkoni?

Valittuasi maksutavaksi Masterpassin näet listan lompakkovaihtoehdoista, josta pääset valitsemaan Aktia Walletin. Mikäli Aktia Wallet ei löydy listasta, tarkista että olet valinnut oikean maan ja kielen. Tulevia ostoksia ajatellen kannattaa (mikäli selaimesi hyväksyy evästeet) rastittaa vaihtoehto 'Muista minut'. Tällöin voit ensi kerralla kirjautua suoraan Aktia Walletiin.

Kuinka voin vaihtaa lompakkoa maksaessani Masterpassilla?

Voit vaihtaa lompakkoa kirjautumissivun oikeasta alakulmasta painamalla lompakkoikonia.

Mitkä selaimet tukevat Masterpassia?

Masterpass toimii kaikilla moderneilla selaimilla, kuten Chrome, Firefox, Safari ja Internet Explorer 10+. Masterpass tukee myös tabletteja ja muita mobiililaitteita, jotka käyttävät iOS tai Android käyttöjärjestelmiä.

Olen unohtanut Wallet pääsykoodini – miten toimin?

Voit vaihtaa Wallet pääsykoodisi sovelluksesta valitsemalla 'En muista pääsykoodia'.

Olen unohtanut Wallet-varmennekoodin – miten toimin?

Voit vaihtaa Wallet-varmennekoodin sovelluksesta. Valitse "Wallet-varmenne" sivuvalikon kohdasta 'Maksujen vahvistus'. Aukeavasta näkymästä löydät erilaisia asetuksia. Valitse 'Muuta Walletvarmennekoodiasi'.

Mastercard otti minuun yhteyttä sähköpostitse/puhelimitse tiliini liittyen. Vaikuttaa siltä, että kyseessä on petos tai kalasteluyritys. Miten toimin?

Mikäli huomaat jotain epäilyttävää, suosittelemme että otat yhteyttä Mastercardin nettipetoksia käsittelevään ryhmään sähköpostilla osoitteeseen: Stoplt@mastercard.com