Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten

SEPA-expressbetalning

Betalningar i realtid med SEPA-expressbetalningar

SEPA-expressbetalning är en europeisk betaltjänst som gör det möjligt att snabbt och enkelt överföra pengar inom eurobetalningsområdet. Då en vanlig SEPA-girering i allmänhet är framme samma eller nästa vardag, förmedlas betalningen genom expressbetalning till mottagaren på tio sekunder dygnet runt och året runt.

Vad innebär SEPA-expressbetalning för dig?

  • När du gör en betalning i euro överförs den till mottagaren i ett SEPA-land inom tio sekunder, oavsett veckodag eller tidpunkt. SEPA-expressbetalning gäller för SEPA-länder vars nationella valuta är euro.
  • När du gör en betalning kontrolleras det att mottagarens namn och kontonummer stämmer överens innan betalningen godkänns. Detta ökar säkerheten. Det är ändå viktigt att du själv är noggrann när du betalar.
  • Du kan göra expressbetalningar i nät- och mobilbanken. I princip är alla dina betalningar expressbetalningar, och du behöver inte välja betalningssätt separat.
  • I nätbanken kan du ange en betalningsspecifik övre gräns för enskilda betalningar från ditt konto. Gränsen gäller också betalningar som görs i mobilbanken.
  • Expressbetalning är avgiftsfri i Aktias mobil- och nätbank, precis som en vanlig girering.

Betalningar med förfallodag och återkommande betalningar samt E-fakturor förmedlas fortfarande som vanliga gireringar. 

Kontroll av betalningsmottagarens namn ökar säkerheten vid betalningar

Både för SEPA-expressbetalningar och vanliga SEPA-gireringar införs den 9 oktober 2025 en ny funktion för betalaren: en tjänst som kontrollerar att mottagarens namn och kontonummer stämmer överens.

Innan du godkänner betalningen får du ett meddelande med ett av följande alternativ:

Meddelande som visas kundenSå här tolkar du meddelandetVad göra när man får meddelandet?
Namnet motsvarar heltBetalningsmottagarens uppgifter motsvarar varandra.Du kan godkänna betalningen som vanligt.
Namnet motsvarar delvisBetalningsmottagarens uppgifter motsvarar delvis varandra. Vi erbjuder ett namnförslag från systemet. Kontrollera mottagarens namn och kontonummer.
Namnet motsvarar inte allsBetalningsmottagarens uppgifter motsvarar inte alls varandra.  Observera att det angivna mottagarnamnet inte motsvarar det namn som är registrerat för detta IBAN-konto.Kontrollera namnet på fakturan eller kontakta betalningsmottagaren.  Om du fortsätter med betalningen utan att kontrollera uppgifterna kan den överföras till fel mottagare. Om du ändå godkänner betalningen ansvarar vi inte för eventuella ekonomiska förluster.
Namnet kunde inte verifierasBetalningsmottagarens namn kunde inte verifieras. Vill du att betalningen ska genomföras?Om mottagaruppgifter inte finns tillgängliga eller om tjänsten har ett avbrott, hindrar det inte att betalningen godkänns. Du kan också försöka på nytt senare om du vill.

Betalningar förmedlas utifrån IBAN-kontonumret. Om du är osäker kontrollera alltid mottagarens namn på fakturan eller kontakta betalningsmottagaren. Vi rekommenderar inte att genomföra betalningen om mottagarens namn inte alls stämmer överens med namnet hos den mottagande banken.

Du kan ställa in en beloppsgräns för betalningar

Framöver kan du själv ställa in en maximigräns per betalning för SEPA-expressbetalningar och vanliga gireringar från dina konton. Du ställer in gränsen i nätbanken under fliken Konton och betalningar. Välj konto och definiera det maximala beloppet för betalningen under Kontouppgifter. Senare kommer det även att vara möjligt att ställa in gränsen i mobilbanken.

En dygnsvis övre gräns för betalningar är också under utveckling. Den dygnsvisa gränsen omfattar alla dina konton. Vi informerar mer när tjänsten blir tillgänglig.

Maximigränser för betalningar förbättrar säkerheten vid betalning.

Har du frågor om SEPA-expressbetalning?