Betalningar i realtid med SEPA-expressbetalningar
SEPA-expressbetalning är en europeisk betaltjänst som gör det möjligt att snabbt och enkelt överföra pengar inom eurobetalningsområdet. Då en vanlig SEPA-girering i allmänhet är framme samma eller nästa vardag, förmedlas betalningen genom expressbetalning till mottagaren på tio sekunder dygnet runt och året runt.
Vad innebär SEPA-expressbetalning för dig?
- När du gör en betalning i euro överförs den till mottagaren i ett SEPA-land inom tio sekunder, oavsett veckodag eller tidpunkt. SEPA-expressbetalning gäller för SEPA-länder vars nationella valuta är euro.
- När du gör en betalning kontrolleras det att mottagarens namn och kontonummer stämmer överens innan betalningen godkänns. Detta ökar säkerheten. Det är ändå viktigt att du själv är noggrann när du betalar.
- Du kan göra expressbetalningar i nät- och mobilbanken. I princip är alla dina betalningar expressbetalningar, och du behöver inte välja betalningssätt separat.
- I nätbanken kan du ange en betalningsspecifik övre gräns för enskilda betalningar från ditt konto. Gränsen gäller också betalningar som görs i mobilbanken.
- Expressbetalning är avgiftsfri i Aktias mobil- och nätbank, precis som en vanlig girering.
Betalningar med förfallodag och återkommande betalningar samt E-fakturor förmedlas fortfarande som vanliga gireringar.
Kontroll av betalningsmottagarens namn ökar säkerheten vid betalningar
Både för SEPA-expressbetalningar och vanliga SEPA-gireringar införs i oktober 2025 en ny funktion för betalaren: en tjänst som kontrollerar att mottagarens namn och kontonummer stämmer överens.
Innan du godkänner betalningen får du ett meddelande med ett av följande alternativ:
- uppgifterna stämmer helt överens
- uppgifterna stämmer nästan överens
- uppgifterna stämmer inte överens
Om uppgifterna nästan stämmer överens, erbjuder tjänsten ett alternativ med rätt namn.
Du kan fortfarande godkänna betalningen även om uppgifterna inte stämmer överens. Då är det viktigt att komma ihåg att du själv är ansvarig om betalningen hamnar hos fel mottagare. Om du är osäker är det därför bäst att kontrollera mottagarens namn till exempel från fakturan eller fråga direkt från faktureraren.
Du kan ställa in en beloppsgräns för betalningar
Framöver kan du själv ställa in en maximigräns per betalning för SEPA-expressbetalningar och vanliga gireringar från dina konton. Du ställer in gränsen i nätbanken under fliken Konton och betalningar. Välj konto och definiera det maximala beloppet för betalningen under Kontouppgifter. Senare kommer det även att vara möjligt att ställa in gränsen i mobilbanken.
En dygnsvis övre gräns för betalningar är också under utveckling. Den dygnsvisa gränsen omfattar alla dina konton. Vi informerar mer när tjänsten blir tillgänglig.
Maximigränser för betalningar förbättrar säkerheten vid betalning.
Har du frågor om SEPA-expressbetalning?