Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Det skickas aktivt ut bluffmeddelanden i Aktias namn. I ett nytt bedrägeri ombes mottagaren installera en fjärrstyrningsapp i telefonen.

För mer information klicka här.

Aktia medverkar i Cybersäkerhetsmånaden – läs tips om hur du kan sköta ärenden säkert

Aktia medverkar i Cybersäkerhetsmånaden – läs tips om hur du kan sköta ärenden säkert

Den 13 oktober 2022 Kundmeddelanden

I oktober firas europeiska Cybersäkerhetsmånaden redan för tionde gången och Aktia medverkar också denna gång i arbetet för att göra cybersäkerhet till en ny medborgarfärdighet. Den 10–14 oktober deltar vi också i Veckan för digital säkerhet, vars syfte är att erbjuda praktiska verktyg för att förbättra den digitala säkerheten.

Vi på Aktia gör allt vi kan för att erbjuda tillförlitliga och säkra tjänster, men det är också viktigt att komma ihåg att var och en genom sina egna åtgärder själv kan bekämpa och förebygga nätbedrägerier. Cybersäkerhetsmånaden är ett utmärkt tillfälle att slipa sina digitala färdigheter och påminna sig om hur man agerar cybersäkert. 

För att fira Cybersäkerhetsmånaden har vi samlat de viktigaste tipsen för att sköta ärenden tryggt och undvika bedrägerier på nätet:

  • Kom ihåg att om något verkar för bra för att vara sant, så är det oftast fråga om ett bedrägeri. 
  • Tänk efter innan du agerar – bedragare försöker vädja till känslor och framför allt till känslan av brådska.
  • Öppna inte misstänkta länkar eller bilagor – du kan kontrollera adressen till länken genom att föra musen över den.
  • Tänk över om meddelandet är något du förväntade dig – du kan kontrollera meddelandets riktighet genom att använda en annan kanal. 
  • Använd hellre Aktias mobilbank än nätbanken eller skriv själv adressen i webbläsarens adressfält – du kan till exempel spara nätbankens adress bland dina bokmärken.
  • Håll alltid alla koder och lösenord för dig själv – använd olika lösenord i olika tjänster.  
  • Håll koll på dina konto- och korttransaktioner – anmäl misstänkta transaktioner omedelbart.
  • Om du blir utsatt för bedrägeri, kontakta genast bankens kundservice och spärrnummer – snabba tag är a och o när det gäller att förebygga bedrägerier. 
  • Varna dina bekanta för bedrägerier som du märkt och hjälp dina närmaste lära sig digitala färdigheter.

Mer information om hur du uträttar ärenden säkert finns på aktia.fi/turvallisuus. Mer information om Cybersäkerhetsmånaden finns på ECSM:s webbplats