Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Aktia Livförsäkrings kundtjänst är överbelastad

Vi beklagar besväret.

Bedragare blir allt mer listiga – läs varför du aldrig ska lämna ut bankkoder till någon som ringer

Bedragare blir allt mer listiga – läs varför du aldrig ska lämna ut bankkoder till någon som ringer

Den 17 november 2025 Bloggar och artiklar

På sistone har det skett en betydlig ökning av så kallade säkerhetskontosamtal, där bedragare försöker få offret att lämna ut sina bankkoder. Bankerna använder inte säkerhetskonton, så om någon kontaktar dig och ber om bankkoder eller erbjuder sig att föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, är personen en bedragare.

Kom ihåg: Lämna aldrig ut dina bankkoder per telefon

  • Banken ber dig aldrig om användarnamn, lösenord eller bankkoder via telefon.
  • Lämna inte ut några uppgifter, även om den som ringer verkar pålitlig.
  • Identifieringsuppgifterna från Aktia ID är endast avsedda för dig själv.
  • Om du är osäker, avsluta samtalet och ta själv kontakt med din bank via en officiell kanal.

Så här kan ett bedrägerisamtal gå till

Typiskt för den senaste tidens bedrägerisamtal är att den som ringer utger sig för att vara en banktjänsteman. Till exempel kan uppringaren be om ditt användarnamn, men samtidigt betona att banken aldrig frågar efter lösenord. På detta sätt försöker bedragaren övertyga offret om att hen hjälper till att skydda personen mot bedragare. När bedragaren fått koderna kan hen be offret att bekräfta inloggningen med en identifieringsapplikation.

Låt oss tillsammans se till att ingen kan utnyttja dina bankkoder – lämna dem aldrig ut till någon per telefon!

Läs även Finansbranschens artikel om ämnet