Finland är i samma grupp som Portugal
I samband med eurokrisen 2011 deltog Finland i att rädda Portugal. Ränteskillnaden, som mäter ländernas risker, var då 0,5 procent för Finland och cirka 14 procent för Portugal. Portugal var alltså tydligt ett krisland. Sedan dess har situationen förändrats otroligt mycket. För närvarande prissätter räntemarknaden Portugal och Finland som länder med samma risk.
Skuldsättningen har drivit in Finland i EU:s förfarande vid alltför stora budgetunderskott, dvs. i den s.k. obsklassen. Portugal flyttades bort från obsklassen 2017.
Räntemarknaden blev skrämd efter finanskrisen
Eurokrisen bröt ut efter finanskrisen 2008–2009. Det offentliga underskottet i Portugal ökade på några år från kring 3 procent till över 10 procent. Greklands problem orsakade en våg som också spred sig till andra länder som då bedömdes vara svaga. Grekland räddades i maj 2010, varefter oron spred sig till andra länder. Ett år senare, i maj 2011, beviljades Portugal ett räddningspaket på 78 miljarder euro. Portugals kreditrisk (ränteskillnad till Tyskland) var som högst nästan 14 procent i början av 2012. Finlands kreditrisk ökade, men mycket måttligt jämfört med Portugal. Som högst var ränteskillnaden för Finland 0,82 procentenheter under eurokrisen.
Portugal har skärpt sig, men inte Finland
Sedan 2011 har Portugals bruttonationalprodukt per invånare stigit med 16 procent. Under samma period har den i Finland endast stigit med 2 procent. Den övergripande ekonomiska tillväxten visar samma sak: Portugals ekonomi har vuxit betydligt snabbare än Finlands under de senaste 14 åren. Även den ekonomiska konkurrenskraften har förbättrats med jättekliv. Bytesbalansen i förhållande till bruttonationalprodukten har stärkts från ett underskott på 10 procent till ett överskott på några procent. Portugal drev igenom omfattande strukturella reformer som en del av räddningspaketen. Till exempel reformerades arbetsmarknaden och den offentliga sektorns ekonomi balanserades.
Under de senaste åren har de offentliga finanserna i Portugal till och med uppvisat ett överskott. År 2024 var överskottet 0,5 procent i förhållande till bruttonationalprodukten. I Finland däremot uppgick underskottet 2024 till 4,4 procent av bruttonationalprodukten. Portugals offentliga underskott var lägre än Finlands redan före coronapandemin.
Nu är det Finlands tur
Portugal var tvunget att genomföra omfattande reformer i gengäld för räddningspaketet. I Finland står anpassningen av statsfinanserna bara i startgroparna när man betraktar underskotten. Det skulle krävas enorma anpassningsåtgärder för att uppnå det nuvarande överskottet i Portugals statsfinanser. Rådgivaren har blivit den som behöver råd.

Marknadsöversikten har skrivits av Aktias chefsekonom Lasse Corin.
Aktia Bank Abp (”Aktia”) har producerat denna presentation för investerarnas bruk. Informationen är samlad från offentligt tillgängliga källor som Aktia anser vara tillförlitliga. Aktia ansvarar dock varken för riktigheten eller för fullständigheten av innehållet. Presentationen är till för att som ett hjälpmedel bland andra verktyg hjälpa investeraren att fatta beslut. Investerarens investeringsbeslut är i sista hand hans eget och det bör grunda sig på information och undersökningar som investeraren själv anser vara tillräckliga. Investeraren bör observera att det på marknaden kan ske snabba förändringar som påverkar uppgifterna i denna presentation. Aktias koncern- eller delägarbolag, samarbetspartners eller anställda vid nämnda bolag ansvarar varken för direkta eller indirekta förluster eller skador som förorsakas av användningen av denna presentation eller delar av den i investeringsverksamhet. Presentationens innehåll är riktat till den investerare som den presenterats för och skall ej ställas till någon annans förfogande. Kopiering eller citerande av denna presentation eller delar av den är förbjuden utan tillstånd av Aktia.
Investeringsverksamheten förknippas alltid med ekonomisk risk. Kunden ansvarar själv för de ekonomiska följderna av sina placeringsbeslut. Avkastning kan utebli och man kan t.o.m. förlora det investerade kapitalet. Kostnader för finansieringstjänsterna kan debiteras kunden oberoende av resultatet av placeringsverksamheten. Innan man fattar ett placeringsbeslut är det skäl att noggrant studera placeringsmarknaden och olika investeringsalternativ. Aktia ansvarar inte för att de angivna avkastningsantagandena förverkligas. De presenterade scenarierna är beräkningar av framtida resultat som bygger på tidigare uppgifter om hur värdet på denna investering varierat, och/eller gällande marknadsförhållanden, och är ingen exakt indikator. Investeringens utfall är beroende av marknadsutvecklingen och av hur länge du behåller investeringen. Informationen baserar sig på antaganden som utgår från den historiska avkastningen på olika finansierings-instrument men utgör ingen garanti för framtida utveckling av avkastning eller värde. Presentationen baserar sig inte på kundens personliga uppgifter och är inte avsedd som placeringsråd. Denna presentation är en del av Aktias marknadsföringsmaterial och har inte nödvändigt utformats enligt bestämmelserna för oberoende investeringsanalyser. De presenterade finansiella instrument omfattas inte av handelsbegränsningar som gäller investeringsanalyser. Kunden kan bli tvungen att betala även andra än via banken debiterade skatter och offentliga avgifter. Kunden skall vara medveten om att placeringar och placeringsegendom har skattepåföljder, vars ekonomiska effekter inte nödvändigtvis har iakttagits i denna presentation. Framtida resultatet omfattas av beskattning beroende på varje investerares personliga situation och som kan förändras i framtiden. Kunden bör själv skaffa nödvändig information angående skattepåföljder för sina placeringar och till dessa anknytande beslut.