Kysymykset ja vastaukset - Kortit

Mitä teen, kun olen unohtanut PIN-koodini?

Voit tilata uuden PIN-koodin helposti verkkopankin kautta tai soittamalla asiakaspalveluumme, puh. 010 247 010.

Mikä on CVV?

CVV-koodi on kolminumeroinen turvakoodi luottokortin kääntöpuolella. Tarvitset kyseistä turvakoodia, kun maksat verkko-ostoksia kortillasi.

Mikä on luottokorttini numero?

Luottokortin numero on 16-merkkinen numerosarja korttisi etupuolella.

Mistä näen kortin Debit-puolen numeron?

Debit-korttinumero on 16-merkkinen numerosarja maksukorttisi kääntöpuolella. Samasta kohdasta löydät myös Debit-kortin CVV-koodin, jonka tarvitset, jos teet verkko-ostoksia debit-ominaisuudella.

Miten debit-tapahtumat veloitetaan?

Debit-korttitapahtumat veloitetaan siltä pankkitililtä, johon kyseinen kortti on liitetty.

Miten Credit-kortin tapahtumat veloitetaan?

Credit-kortilla tehdyt korttitapahtumat kirjautuvat laskulle. Lasku lähetetään kerran kuukaudessa. Luottopuolen käyttö ei aiheuta sinulle lisäkustannuksia, jos maksat laskun kokonaisuudessaan ennen eräpäivää. Jos laskutuskauden luottokorttiostot ovat alle 5€ tästä ei muodostu laskua vaan saat seuraavan laskun vasta kun luottokorttiostosten yhteissumma on yli 5€. Voit Aktia Wallet-sovelluksen kautta seurata luottokortin saldoa ja korttitapahtumia.

Miten muutan korttini osto- ja nostorajaa?

Osto- ja nostoraja on vuorokausikohtainen. Voit hallin-noida korttisi osto- ja nostorajaa helposti Aktia Wallet –sovelluksessa tai soittamalla asiakaspalveluumme. Verk-kopankissamme voit hallinnoida ainoastaan nostorajaasi. Suosittelemme, että määrität kortin osto- ja nostorajat niin että ne vastaavat kortinkäyttötarpeitasi.

Miten teen luottorajan korotuksen?

Voit hakea muutosta maksukorttisi luottorajaan helpoiten verkkopankissa tai olemalla yhteydessä Aktian asiakaspalveluun, puh. 010 247 010.

Miten tilaan uuden maksukortin?

Haet kätevästi uutta korttia verkkopankissa. Voit myös hakea korttia asiakaspalvelustamme puh. 010 247 010, kun olet tunnistautunut omilla verkkopankkitunnuksillasi. Kortista veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukainen maksu.

Milloin saan uuden kortin, kun vanhan voimassaolo päättyy?

Saat automaattisesti uuden kortin sen kuukauden puolessavälissä, jona vanhan korttisi voimassaoloaika päättyy. Kortin voimassaoloaika löytyy kortin etupuolelta (kk/vv).

Mikä on maksuvapaa kuukausi?

Sinun ei tarvitse maksaa laskua, jos pidät lyhennysvapaan kuukauden. Korot ja kulut siirtyvät seuraavan kuukauden laskulle, jossa luoton lyhennykset jatkuvat normaalisti. Voit silti maksaa normaalin kuukausierän, vaikka olisit ilmoittanut lyhennysvapaasta kuukaudesta.

Lyhennysvapaiksi voit valita mitkä tahansa kuukaudet, et kuitenkaan peräkkäisiä kuukausia.

Miten otan käyttöön maksuvapaat kuukaudet?

Voit hakea maksuvapaita kuukausia verkkopankin kautta tai soittamalla asiakaspalveluun, puh. 010 247 010.

Mitä teen jos korttini katoaa tai varastetaan?

Jos korttisi on kadonnut tai varastettu, sulje kortti heti reaaliaikaisesti Aktia Wallet -sovelluksessa tai soita Korttien sulkupalveluun 24 h, puh. 0800 0 2477, ulkomailta +358 800 0 2477. Huom! Wallet-sovelluksen kautta voit laittaa ainoastaan tilapäisen sulun, ja kortti tulee lopullisesti sulkea aina soittamalla sulkupalveluun. Tilapäistä sulkua voit käyttää esimerkiksi silloin, jos epäilet kortin olevan tilapäisesti hukassa esim. omassa asunnossasi ja luulet vielä löytäväsi kortin. Suosittelemme, että tallennat sulkupalvelun numeron puhelimeesi, niin löydät sen nopeasti.

Mistä voin nostaa käteistä?

Voit nostaa korkeintaan 200 euroa käteistä samalla, kun maksat ostoksesi debit-ominaisuutta käyttäen K-ruokakaupassa. Myös R-kioski tarjoaa käteisnostopalvelua, jossa voit oston yhteydessä nostaa enintään 50 euroa (jos R-kioskin vaihtokassa sen sallii).

Maksavatko automaatista tehdyt käteisnostot?

Voit tehdä kolme käteisnostoa/kalenterikuukausi Otto.-automaatista ilman erillistä maksua.

Ulkomailla tehdyistä käteisnostoista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.

Lounge ei hyväksy maksukorttiani lounge-vierailuani varten. Mitä minun pitäisi tehdä?

LoungeKey-kortinlukijoiden pitäisi tunnistaa kaikki LoungeKey-ohjelmaan kuuluvat kortit. Jos sinulla on ongelmia kortin kanssa, ota yhteyttä Aktiaan.

Voiko joku muu käyttää korttiani lounge-vierailuihin?

Ei, ainoastaan se henkilö, jonka nimi on painettu korttiin, voi vierailla loungeissa. Lounge-henkilökunta vertaa kortissa olevaa nimeä asiakkaan passiin ja maihinnousukorttiin.

Minulla ei ole maksukorttiani mukana matkalla/korttini on varastettu. Voinko kuitenkin vierailla loungeissa matkallani?

Valitettavasti lounge ei pysty tunnistamaan sinua LoungeKey-asiakkaaksi ilman maksukorttiasi, sillä sitä käytetään tunnistamiseen loungeissa.

Minua on veloitettu lounge-käynnistä aiheettomasti. Mitä minun pitäisi tehdä?

Ota yhteyttä Aktiaan, että asia voidaan selvittää.

Voinko ottaa lapseni mukaan loungeen maksutta?

Monilla loungeilla on erillinen hinnasto eri-ikäisille lapsille, mutta etsimällä loungen osoitteesta www.loungekey.com/aktia tai LoungeKey-mobiilisovelluksesta voit tarkistaa, mitä sääntöjä noudatetaan siinä loungessa, jossa aiot vierailla.

Kuinka monta vierasta voin ottaa mukaani loungeen?

Tämä on lounge-kohtaista. Tarkista tietyn loungen säännöt sivulta www.loungekey.com/aktia tai Loungekey-mobiilisovelluksesta.

Minulla ja kumppanillani on molemmilla LoungeKey-vierailuihin oikeuttava maksukortti. Pitääkö meidän molempien näyttää korttimme, kun vierailemme loungessa?

Kyllä, teidän pitää molempien näyttää omat maksukorttinne, joita käytetään tunnistamiseen loungessa, että vältätte ylimääräisten kulujen veloittamisen.