Du når oss lättare än någonsin

För att bättre kunna möta våra kunders nuvarande och framtida behov, utvecklar vi en ny servicemodell. Vi satsar särskilt på utvecklingen av tjänster i våra digitala kanaler som är oberoende av plats och gör våra rådgivningstjänster allt enklare och mer tillgängliga för våra kunder.

Personlig ekonomisk rådgivning

I ett telefonmöte
diskuterar du med kundrådgivaren per telefon. Din identitet verifieras i början av samtalet med hjälp av dina bankkoder.

Under ett nätmöte
talar du i telefon med kundrådgivaren och kan samtidigt följa med material som rör diskussionen på din dator.

Du kan träffa
våra kundrådgivare som ett möte på vårt kontor och på våra nya mötesplatser. Mera information om våra mötesplatser och deras tjänster hittar du här.

Boka ett möte via kundservicen, tfn 010 247 010 (vardagar kl. 8–20). Du kan också skicka ett meddelande via meddelandefunktionen i Aktias Mobilbank eller i nätbanken så kontaktar vi dig för att komma överens om en tid.

Dagliga bankärenden

De flesta dagliga bankärenden, såsom betalning av räkningar och kontoöverföringar samt daglig uppföljning av din egen ekonomi sköter du enkelt i Aktias Mobilbank eller i nätbanken.

Betalning av räkningar

Aktia Mobilbank
Aktias Mobilbank, som du kan använda via en smarttelefon eller surfplatta, erbjuder det lättaste och snabbaste sättet att betala dina fakturor. Du loggar in och bekräftar betalningarna med ditt fingeravtryck, Face ID eller med en PIN-kod du själv valt. Din telefons kamera fungerar som streckkodsläsare och du behöver inte knappa in fakturans uppgifter.

Läs mer ›

Nätbanken
På din dator kan du använda nätbanken som du loggar in i med dina bankkoder. Du får en bra översikt av din ekonomiska situation och sköter betalning av räkningar och andra dagliga bankärenden smidigt och enkelt när det passar dig.

Läs mer ›

Direktbetalningsavtal
Du kan också ingå ett direktbetalningsavtal för många räkningar, varmed vi sköter betalningen av räkningen automatiskt på förfallodagen enligt ditt uppdrag.

Betaltjänst

Vi sköter betalningen av räkningar från ditt konto på förfallodagen då du skickar dem till oss i ett betaltjänstkuvert.

Fullmakt
De personer som upplever att de inte kan eller vill använda elektroniska tjänster, kan ge en annan person fullmakt att sköta vissa ärenden. Denna person kan t.ex. vara en nära anhörig eller en officiell intressebevakare. Mera information om hur du gör en fullmakt får du genom att ringa kundservicen, tfn 010 247 010 (vardagar kl. 8–20).

Kontantuttag

Med ditt Aktia-kort kan du lyfta kontanter i alla Otto- och Nosto-automater samt i K-mataffärer och R-kiosker i samband med köp. Läs mer ›

Identifiering i Aktias Tjänster

En trygg användning av banktjänster förutsätter att banken pålitligt kan verifiera kundens identitet. För identifieringen använder vi Aktias bankkoder, som du kan identifiera dig med när du sköter ärenden såväl på nätet som per telefon. Även identifiering i våra mobiltjänster som baserar sig på fingeravtryck, PIN-kod och ansiktsidentifiering tas i bruk med hjälp av bankkoderna.

Om du ännu inte har Aktias bankkoder, boka en tid till vårt kontor och ta med dig ett officiellt identitetsbevis eller pass som utfärdats av polismyndigheten, så åtgärdar vi saken.