Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Aktias tjänster har drabbats av en störning till följd av en överbelastningsattack. Våra kunders uppgifter och tillgångar har inte äventyrats. Vi åtgärdar situationen som bäst. Vi beklagar de olägenheter som störningen orsakar.
Nätshoppa säkert

Nätshoppa säkert

Den 24 november 2022 Bloggar och artiklar

Inför jul ökar antalet order i nätbutiker och dessvärre så även bedrägerier i anslutning till nätshopping och leveranser. Bedrägerier har också blivit vanligare på köpsäljplattformar för begagnade varor. Läs våra tips om hur du känner igen nätbedrägerier och sköter dina julklappsinköp säkert.

Näthandelsbedrägerier

I dag finns det massor av olika nätbutiker och tyvärr figurerar det också opålitliga aktörer på marknaden. Vid näthandelsbedrägerier skickas den beställda och betalda produkten aldrig eller så skickas fel produkt i stället för den man faktiskt beställde. 

Samma regel som vid alla andra nätbedrägerier gäller också för näthandelsbedrägerier: Om det låter för bra för att vara sant handlar det ofta om ett bedrägeri. Före man slutför beställningen är det bra att kritiskt se över nätbutikens webbplats och hur pålitlig den är, till exempel genom att söka andra användares erfarenheter via olika källor. 

Leveransrelaterade bedrägerier

Allt fler bedrägerier gäller leveranser och skickas till exempel i DHL:s, Postens, Matkahuoltos eller PostNords namn. Sådana meddelanden är ofta sms om ankomna paket eller dylikt. Via sms:et hänvisas konsumenten ofta till en falsk webbplats, där hen ombes att identifiera sig med sina nätbankskoder eller betala leveransavgifter.

Nätangreppen utvecklas konstant, och såväl nätfiskemeddelanden som falska sidor blir hela tiden mer äkta till utseendet. Du kan identifiera falska meddelanden som gäller leveranser genom att kolla upp spårningsnumret på tjänstens webbplats eller ringa servicenumet på tjänsteleverantörens webbplats. Kom också ihåg de grundläggande principerna för att känna igen nätfiskemeddelanden, dvs. klicka inte på suspekta länkar och kontrollera avsändaren och länkens adress om det är möjligt. 

Förebygg och säkerställ

Det lönar sig att betala inköp på nätet med Credit-kortet. Då bekräftas köpet i regel genom stark autentisering, vilket ger extra trygghet vid nätköp. Du kan också öka säkerheten genom att välja säkerhetsgränser och geografiska begränsningar för ditt kort efter dina behov. Du kan smidigt ändra kortets inställningar via Kort-avsnittet i nät- och mobilbanken. Läs också alltid noggrant igenom aktiverings- och bekräftelsemeddelanden som du får i anslutning till betalningar och betalningssätt, och ring omedelbart Aktias kundservice eller spärrtjänst om de inte stämmer överens med de ärenden du utfört, eller om du inte förstår innehållet i dem.

Vad ska jag göra om jag råkar ut för ett bedrägeri?

Det viktigaste sättet att skydda sig mot nätbedrägerier är att ha framförhållning och utveckla sina digitala färdigheter. Var och en av oss begår ändå misstag ibland och i sådana fall ska man inte känna skam utan agera snabbt. Olika anvisningar gäller för olika typer av bedrägerier, beroende på vilka uppgifter som har äventyrats. På webbplatsen Suomi.fi finns utmärkta anvisningar om hur man ska gå till väga i olika situationer.

En bra tumregel är att alltid omedelbart kontakta Aktias kundservice eller spärrtjänst om du misstänker att dina nätbankskoder eller kortuppgifter har äventyrats. Då kan vi spärra koderna eller korten så fort som möjligt. 

Du kan läsa mer på t.ex. på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats , Postens webbplats och Cybersäkerhetscentrets webbplats .

Läs mer om hur du sköter ärenden tryggt