Gå vidare till innehållet Gå vidare till chatten
Aktia Livförsäkrings kundtjänst är överbelastad.

Vi beklagar besväret.

Sköt ärenden smidigt och säkert – så utnyttjar du våra digitala tjänster och minimerar riskerna då du använder dem

Sköt ärenden smidigt och säkert – så utnyttjar du våra digitala tjänster och minimerar riskerna då du använder dem

Den 5 juni 2023 Bloggar och artiklar

Banktjänster har alltmer förflyttat sig till den digitala världen, och det är viktigt att användningen av tjänsterna är smidig och trygg. Vårt mål på Aktia är att säkerställa att våra kunder har den kompetens som krävs för att tryggt kunna använda digitala tjänster. I våras ordnade vi ett webbinarium där Hanna Hohteri-Sippel, som ansvarar för personkundernas produkter och tjänster på Aktia, och Aktias informationssäkerhetsspecialist Joakim Kiuru bekantade våra kunder i en trygg användning av våra digitala tjänster.

I webbinariet berättar våra experter mer om hur du använder Aktia Mobilbank och Aktia ID-appen i dina dagliga bankärenden, diskuterar säkra betalningssätt och ger de viktigaste tipsen gällande informationssäkerhet och hur du sköter dina bankärenden tryggt på nätet. Vi rekommenderar att se hela inspelningen, men vi har även sammanställt de viktigaste tipsen i denna artikel. På Aktia tar vi våra kunders informationssäkerhet på största allvar – gör du det också och läs följande tips.

För att spela videon måste alla cookies på webbsidan accepteras.

Våra digitala tjänster är det säkraste och enklaste sättet att sköta ärenden

Ofta kan ny teknik eller nya applikationer först verka konstiga, men de är utformade för att göra våra kunders vardag enklare och bankärenden säkrare. Mobilbanken anses generellt sett säkrare än nätbanken, eftersom det är svårare för nätbedragare att kopiera den, medan du med Aktia ID-appen kan sluta använda nyckeltalskort, som är lätta att förlora eller kopiera.

Nätbanken behövs fortfarande - lär dig hur du använder den på ett säkert sätt

Det är bra att komma ihåg att nät- och mobilbanken kompletterar varandra, inte utesluter varandra. Med mobilbanken kan du sköta dina dagliga bankärenden när och var som helst, medan du i nätbanken lätt sköter dina bankärenden på ett omfattande sätt.

Logga aldrig in i nätbanken via en länk som du fått per e-post eller via sökmotorernas sökresultat, utan logga alltid in via bankens egna sidor eller genom att själv skriva in adressen i webbläsarens adressfält. Webbläsarens adressfält fungerar även som sökmotorernas (t.ex. Google, Bing) sökfält, så skriv adressen i formen www.aktia.fi för att låta bli att använda sökfunktionen.

Om du använder nätbanken på en dator eller apparat i allmänt bruk, kom ihåg att klicka på "Logga ut", tömma webbläsarens cacheminne och historik och stänga webbläsarfönstret när du slutar.

Var alltid försiktig med nätbetalningar

I dag görs de flesta inköpen via internet, vilket ökar konsumentens ansvar. Den viktigaste tumregeln när man handlar på nätet är att "om något låter för bra för att vara sant är det oftast en bluff". Förutom att vara kritisk är det bra att ställa in säkerhetsgränser för sina kort i Aktia Wallet-appen eller nätbanken och dessutom föredra kreditkort. 

Bedrägerier på nätet ökar - lär dig hur du bekämpar dem

Tyvärr ökar antalet och kvaliteten på nätbedrägerier ständigt, och därför är det viktigt att lära sig hur man bekämpar dem. I allmänhet är en bra riktlinje att tänka sig för två gånger innan man agerar och överväga om meddelandet är relevant för dig. Du kan också kontrollera meddelandets riktighet genom att använda en annan kanal, till exempel genom att ringa Aktias kundservice. Om du ändå skulle bli offer för en bluff ska du omedelbart anmäla det till Aktia. 

Vi hjälper gärna våra kunder med alla frågor om våra digitala och mobila tjänster och deras säkerhet. 

Läs mer om Aktia Mobilbank och ladda ner appen Så här tar du i bruk mobilbanken

Läs mer om Aktia ID och ladda ner den
Läs våra vanliga frågor om digitala tjänster
Läs instruktioner och tips på hur du sköter ärenden tryggt