Kort
Stark identifiering
Vad innebär den nya betaltjänstlagen för mig som kortanvändare?
Kravet på stark identifiering i samband med nätköp kommer från det andra betaltjänstdirektivet PSD2 och det tas i bruk för alla kortbetalningar i början på år 2021.
Kravet på den så kallade tvåfaktorsidentifieringen innebär i praktiken att du som Aktias kortanvändare behöver bekräfta dina köp på nätet genom att identifiera dig starkt med antingen ditt nyckeltalskort och SMS-tilläggsbekräftelse eller ännu lättare via Aktia Wallet-applikationen.
Säkerhetskraven som gäller för elektroniska betalningar samt kravet på stark identifiering minskar risken för bedrägerier och missbruk.
Om en butik inte följer kraven på stark kundidentifiering kan din betalning nekas.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Kravet på den så kallade tvåfaktorsidentifieringen innebär i praktiken att du som Aktias kortanvändare behöver bekräfta dina köp på nätet genom att identifiera dig starkt med antingen ditt nyckeltalskort och SMS-tilläggsbekräftelse eller ännu lättare via Aktia Wallet-applikationen.
Säkerhetskraven som gäller för elektroniska betalningar samt kravet på stark identifiering minskar risken för bedrägerier och missbruk.
Om en butik inte följer kraven på stark kundidentifiering kan din betalning nekas.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Vad betyder stark kundidentifiering?
Kravet på så kallad "stark kundidentifiering" betyder att du måste bekräfta att det verkligen är du som handlar med ditt kort. I praktiken betyder det att du behöver identifiera dig med ditt nyckeltalskort och SMS-tilläggsbekräftelse eller lättare med Wallet-verifikation via Aktia Wallet-applikationen.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Handla med ditt kort på nätet och via en applikation
På grund av ändringarna i betaltjänstlagen kommer du oftare än tidigare att behöva bekräfta kortköp på nätet med stark kundidentifiering. Om en butik inte följer kraven på stark kundidentifiering kan din betalning nekas. Du bekräftar köp med en kod från kodtabellen och med en engångskod som skickas till dig via sms eller lättare med Wallet-verifikation via Aktia Wallet-applikationen.
Nätköp via en applikation
Kontrollera att du alltid har den nyaste versionen av applikationen i bruk. Genom att uppdatera applikationen får du tillgång till de senaste funktionerna och applikationens säkerhet och stabilitet förbättras.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Nätköp via en applikation
Kontrollera att du alltid har den nyaste versionen av applikationen i bruk. Genom att uppdatera applikationen får du tillgång till de senaste funktionerna och applikationens säkerhet och stabilitet förbättras.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Handla kontaktlöst i fysiska butiker
När du handlar i fysiska butiker med ditt kort och använder dig av funktionen för kontaktlösa betalningar kan du oftare än tidigare behöva mata in ditt kort i betalterminalen och slå in din PIN-kod. Det är därför viktigt att du kommer ihåg din PIN-kod. Om du har glömt din PIN-kod kan du kontrollera den eller beställa en ny PIN-kod per post via nätbanken.
Du kan kontrollera den giltiga PIN-koden i nätbanken genom att välja Kort – Korttjänster – Visa PIN-kod och följa instruktionerna. Om du vill ha en ny PIN-kod ska du beställa också ett helt nytt kort. Du kan beställa en ny PIN-kod i nätbanken genom att välja Kort, rätt kortprodukt och sedan under fliken Kortets uppgifter välja Beställ en ny PIN-kod. Det nya kortet och PIN-koden skickas till dig per post.
Som företagskund kan du skicka en identifierad servicebegäran med alla finländska bankkoder. Logga in i företagsnätbanken med dina nätbankskoder (Aktia eller annan bank) och välj "Företagskunders servicebegäran" så beställer vi en ny PIN-kod åt dig.
För tjänsten debiteras en summa enligt den nuvarande prislistan.
Du kan kontrollera den giltiga PIN-koden i nätbanken genom att välja Kort – Korttjänster – Visa PIN-kod och följa instruktionerna. Om du vill ha en ny PIN-kod ska du beställa också ett helt nytt kort. Du kan beställa en ny PIN-kod i nätbanken genom att välja Kort, rätt kortprodukt och sedan under fliken Kortets uppgifter välja Beställ en ny PIN-kod. Det nya kortet och PIN-koden skickas till dig per post.
Som företagskund kan du skicka en identifierad servicebegäran med alla finländska bankkoder. Logga in i företagsnätbanken med dina nätbankskoder (Aktia eller annan bank) och välj "Företagskunders servicebegäran" så beställer vi en ny PIN-kod åt dig.
För tjänsten debiteras en summa enligt den nuvarande prislistan.
Varför måste jag identifiera mig så ofta när jag gör kortköp?
Stark kundidentifiering är ett lagkrav inom EU/EES och syftar till att göra kortköp och näthandel säkrare för konsumenten. Säkerhetskraven som gäller för elektroniska betalningar samt kravet på stark identifiering minskar risken för bedrägerier och missbruk.
Kan jag fortsätta att använda kodtabellen?
Du kan fortsättningsvis använda din kodtabell. Under 2020 har vi kompletterat kodtabellen med sms-verifiering. För att logga in eller bekräfta betalningar kommer du att behöva både kodtabellen och en kod som skickas till dig via sms.
Andra banker har meddelat att kodtabellen inte längre kan användas. Varför kan jag fortfarande använda Aktias kodtabell?
Ändringarna av betaltjänstlagen gäller alla banker, men bankerna har sina egna lösningar och därför kan inloggningslösningarna variera.
Finansinspektionen har gett ett utlåtande om kodtabellens framtid i slutet på juni 2019 och kodtabellerna får fortsättningsvis användas, men de måste anpassas till regelverket. Vi har anpassat oss genom att ta i bruk en tilläggsverifiering som du får via sms.
Finansinspektionen har gett ett utlåtande om kodtabellens framtid i slutet på juni 2019 och kodtabellerna får fortsättningsvis användas, men de måste anpassas till regelverket. Vi har anpassat oss genom att ta i bruk en tilläggsverifiering som du får via sms.
Identifiering via Wallet verifikation
Med Wallet-verifikation kan du smidigt och tryggt bekräfta dina kortköp på nätet utan ditt nyckeltalskort och SMS-tilläggsbekräftelse. Aktivera Wallet-verifikationen i applikationen före du gör dina kortköp på nätet.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Hur betalar jag tryggt på nätet?
Det är tryggt att göra nätbetalningar med kort så länge du agerar lika omsorgsfullt som i dina övriga penningärenden. Välj helst nätbutiker som använder Mastercard Identity Check-tjänsten.
När du betalar via Mastercard Identity Check-tjänsten matar du först in kortets nummer, giltighetstid och säkerhetskod. Efter det ber man dig att bekräfta köpet. Dina uppgifter förmedlas inte till köpmannen. Köpmannen får enbart en bekräftelse att autentiseringen lyckats i form av ett försäljningsgodkännande.
Du bekräftar köp med en kod från kodtabellen och med en engångskod som skickas till dig via sms eller lättare med Wallet-verifikation via Aktia Wallet-applikationen.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
När du betalar via Mastercard Identity Check-tjänsten matar du först in kortets nummer, giltighetstid och säkerhetskod. Efter det ber man dig att bekräfta köpet. Dina uppgifter förmedlas inte till köpmannen. Köpmannen får enbart en bekräftelse att autentiseringen lyckats i form av ett försäljningsgodkännande.
Du bekräftar köp med en kod från kodtabellen och med en engångskod som skickas till dig via sms eller lättare med Wallet-verifikation via Aktia Wallet-applikationen.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Hur vet jag om en nätbutik eller applikation är säker?
En säker nätbutik känner du igen genom att du kan betala via tjänsten Mastercard Identity Check. För olika applikationer uppmanar vi till försiktighet genom att läsa på om applikationen och eventuella omdömen samt att ställa ner dina kortgränser – framför allt för internetköp. Du ändrar dina kortgränser enkelt via Aktia Wallet, mobilbanken eller i nätbanken.
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Ladda ner Aktia Wallet i din applikationsbutik
Aktia Wallet App Store
Aktia Wallet Google Play
Vad gör jag om jag inte får en engångskod via SMS?
Det kan hända att vi inte har rätt telefonnummer uppdaterat i vårt system och detta kan vara orsaken till att du inte får en SMS-tilläggsbekräftelse.
Som privatkund kan du kontakta oss genom att skicka ett meddelande via nätbankens eller mobilbankens meddelandefunktion så uppdaterar vi ditt telefonnummer och du kan försöka göra köpet på nytt.
Som företagskund kan du skicka en identifierad servicebegäran gällande uppdateringen av ditt telefonnummer. Servicebegäran kan skickas med alla finländska bankkoder. Logga in i företagsnätbanken med dina nätbankskoder (Aktia eller annan bank) och välj "Företagskunders servicebegäran".
Som privatkund kan du kontakta oss genom att skicka ett meddelande via nätbankens eller mobilbankens meddelandefunktion så uppdaterar vi ditt telefonnummer och du kan försöka göra köpet på nytt.
Som företagskund kan du skicka en identifierad servicebegäran gällande uppdateringen av ditt telefonnummer. Servicebegäran kan skickas med alla finländska bankkoder. Logga in i företagsnätbanken med dina nätbankskoder (Aktia eller annan bank) och välj "Företagskunders servicebegäran".
Vad händer om en betalning har blivit felaktigt genomförd?
När du gör kortinköp på nätet kan det hända att ditt kort debiteras dubbelt, att du får en annan vara än den du beställde eller att flygbolaget, vars flygbiljetter du köpt, går i konkurs.
Du har rätt att göra en reklamation om du inte samtycker till en debitering som gjorts från ditt kort. En reklamation betyder att du ber kortföretaget om en återbetalning. I konkurssituationer kan endast kortköp som gjorts med kreditegenskapen reklameras och återbetalas.
Du kan göra en reklamation om du
Tänk på att:
Du kan returnera den ifyllda blanketten via Aktias nätbank, även med andra bankers identifieringsverktyg. Logga in till nätbanken via Aktias nätbanks inloggninggssida på adressen www.aktia.fi. I nätbanken kan du välja att skicka ett meddelande till Aktia, där du bifogar den undertecknade och inskannade blanketten.
Du kan även returnera blanketten till Aktias närmaste verksamhetsställe eller skicka den per post till:
Aktia Pankki Abp
PB 207
00101 Helsingfors
Skriv "Begäran om utredning" på kuvertet.
Du har rätt att göra en reklamation om du inte samtycker till en debitering som gjorts från ditt kort. En reklamation betyder att du ber kortföretaget om en återbetalning. I konkurssituationer kan endast kortköp som gjorts med kreditegenskapen reklameras och återbetalas.
Du kan göra en reklamation om du
- inte har fått de varor du har beställt
- har fått en skadad eller söndrig vara
- har debiterats flera gånger för samma sak
- inte har godkänt en betalning
- inte kan identifiera en betalkortstransaktion
- anser att produkten inte motsvarar beställningen.
- transaktionen har debiterats dubbelt
- du inte har fått de varor som beställts
- produkten inte motsvarar beställningen.
Tänk på att:
- biluthyrningsfirmor har rätt att debitera obetalda tankningar och böter i efterhand
- hotell har rätt att debitera obetalda inköp från minibaren i efterhand
Du kan returnera den ifyllda blanketten via Aktias nätbank, även med andra bankers identifieringsverktyg. Logga in till nätbanken via Aktias nätbanks inloggninggssida på adressen www.aktia.fi. I nätbanken kan du välja att skicka ett meddelande till Aktia, där du bifogar den undertecknade och inskannade blanketten.
Du kan även returnera blanketten till Aktias närmaste verksamhetsställe eller skicka den per post till:
Aktia Pankki Abp
PB 207
00101 Helsingfors
Skriv "Begäran om utredning" på kuvertet.
Betala
Betala med med Credit/Debit-kortet
När du betalar inköp på nätet med Credit/Debit-kortet kan du välja om du vill betala med Credit dvs. kreditegenskapen eller med Debit dvs. bankkortsegenskapen. Om du vill använda kreditegenskapen (du får krediträkning på inköpen) använder du kreditkortets nummer och när du vill använda debitegenskapen (betalningen debiteras ditt bankkonto) använder du debitkortets nummer.
Säkerhetskoden (CVV-kod) är ett tresiffrigt tal som står på baksidan av kreditkortet. När du skriver det 16 siffror långa kortnumret som står på framsidan av kortet och den tresiffriga säkerhetskoden (CVV-koden) som står bredvid din underskrift på baksidan av kortet betalar du med Credit dvs. kreditegenskapen. När du använder nummerserien som står i det nedre vänstra hörnet på kortets baksida betalar du med Debit dvs. bankkortsegenskapen. De första 16 siffrorna fungerar som kortnummer och de tre sista siffrorna som säkerhetskod (CVV-kod).
Säkerhetskoden (CVV-kod) är ett tresiffrigt tal som står på baksidan av kreditkortet. När du skriver det 16 siffror långa kortnumret som står på framsidan av kortet och den tresiffriga säkerhetskoden (CVV-koden) som står bredvid din underskrift på baksidan av kortet betalar du med Credit dvs. kreditegenskapen. När du använder nummerserien som står i det nedre vänstra hörnet på kortets baksida betalar du med Debit dvs. bankkortsegenskapen. De första 16 siffrorna fungerar som kortnummer och de tre sista siffrorna som säkerhetskod (CVV-kod).

Kontaktlös betalning
Kontaktlös betalning är ett snabbt och enkelt sätt att betala inköp under 50 euro i betalterminaler som har symbolen för kontaktlös betalning.
Du betalar dina inköp genom att hålla upp ditt betalkort intill betalterminalen utan att du behöver knappa in kortets PIN-kod. Betalterminalen ger en ljud- eller ljussignal som visar att betalningen har lyckats och du får ett kvitto för dina inköp. Inköp som är över 50 euro betalar du normalt genom att mata in kortet i betalterminalen och knappa in PIN-koden.
Kontaktlösa inköp med kombinationskort eller Debit-kort debiteras från brukskontot.
Kontaktlös betalning ingår automatiskt i alla Aktia-betalkort.
Du betalar dina inköp genom att hålla upp ditt betalkort intill betalterminalen utan att du behöver knappa in kortets PIN-kod. Betalterminalen ger en ljud- eller ljussignal som visar att betalningen har lyckats och du får ett kvitto för dina inköp. Inköp som är över 50 euro betalar du normalt genom att mata in kortet i betalterminalen och knappa in PIN-koden.
Kontaktlösa inköp med kombinationskort eller Debit-kort debiteras från brukskontot.
Kontaktlös betalning ingår automatiskt i alla Aktia-betalkort.
Kontantuttag
Med Aktias kort kan du lyfta kontanter vid alla Otto- och Nosto-automater samt i K-gruppens mataffärer och på R-kiosker beroende på kontantkassasituationen.
Med Aktias kort kan du lyfta kontanter utomlands i alla kontantautomater med Mastercard-symbol. Vid vissa automater kan man lyfta kontanter enbart med ett kreditkort. Särskilt i USA kan det framkomma problem då man lyfter kontanter med ett debetkort.
Du ser nuvarande priserna på kontantuttag i Aktias prislista.
Med Aktias kort kan du lyfta kontanter utomlands i alla kontantautomater med Mastercard-symbol. Vid vissa automater kan man lyfta kontanter enbart med ett kreditkort. Särskilt i USA kan det framkomma problem då man lyfter kontanter med ett debetkort.
Du ser nuvarande priserna på kontantuttag i Aktias prislista.
Betala med kort på nätet
Kort är ett tryggt betalningssätt i alla nätbetalningar så länge du är lika omsorgsfull som i dina övriga penningärenden. Välj sådana nätbutiker som använder Mastercard SecureCode-tjänsten.
Då du gör nätköp i en nätbutik som tillhör Mastercard SecureCode-systemet, matar du först in kortets nummer, giltighetstid och säkerhetskod. Efter det ber man dig att bekräfta köpet. Dina uppgifter förmedlas inte till köpmannen. Köpmannen får enbart en bekräftelse att autentiseringen lyckats i form av ett försäljningsgodkännande.
Du bekräftar dina inköp antingen med dina nätbankskoder och tilläggsbekräftelse per sms eller ännu lättare med ditt fingeravtryck, Face ID-identifiering eller din PIN-kod genom att använda Wallet-verifikation.
Läs mer om Wallet-verifikation
Då du gör nätköp i en nätbutik som tillhör Mastercard SecureCode-systemet, matar du först in kortets nummer, giltighetstid och säkerhetskod. Efter det ber man dig att bekräfta köpet. Dina uppgifter förmedlas inte till köpmannen. Köpmannen får enbart en bekräftelse att autentiseringen lyckats i form av ett försäljningsgodkännande.
Du bekräftar dina inköp antingen med dina nätbankskoder och tilläggsbekräftelse per sms eller ännu lättare med ditt fingeravtryck, Face ID-identifiering eller din PIN-kod genom att använda Wallet-verifikation.
Läs mer om Wallet-verifikation
Kreditkortets fakturering
Korthändelser som har gjorts med ett Credit-kort faktureras. Fakturan skickas en gång om månaden och den gäller alltid föregående faktureringsperiodens köp. Det kommer inga tilläggskostnader då du använder kreditsidan av kortet om du betalar fakturan i sin helhet senast på fakturans förfallodag.
Hantera ditt kort
Lättaste sättet att följa och hantera dina kort är att använda Aktias digitala tjänster: Du kan lätt kontrollera både ditt saldo och händelser genom att använda våra digitala tjänster. Dessutom kan du smidigt välja de kortinställningar och funktionaliteter som passar dig bäst. Nedan ser du de vanligaste och mest använda tjänster och funktionaliteter för ditt kort.
Kortets PIN-kod
Du kan beställa eller kontrollera den giltiga PIN-koden i din egen nätbank.
Logga in i nätbanken
För att kontrollera din PIN-kod i nätbanken välj "Kort", "Korttjänster" och "Visa PIN-kod" och följ instruktioner. Du beställer en PIN-kod hem per post genom att i nätbanken välja "Kort", välj kortprodukt och klicka sedan på "Beställ en ny PIN-kod" under "Kortets uppgifter"-fliken. Om du vill ha en ny PIN-kod ska du beställa ett helt nytt kort. För tjänsten debiteras en summa enligt den nuvarande prislistan.
Logga in i nätbanken
För att kontrollera din PIN-kod i nätbanken välj "Kort", "Korttjänster" och "Visa PIN-kod" och följ instruktioner. Du beställer en PIN-kod hem per post genom att i nätbanken välja "Kort", välj kortprodukt och klicka sedan på "Beställ en ny PIN-kod" under "Kortets uppgifter"-fliken. Om du vill ha en ny PIN-kod ska du beställa ett helt nytt kort. För tjänsten debiteras en summa enligt den nuvarande prislistan.
Ändringar i uttags- och köpgränserna
Uttags- och köpgränsen gäller per dygn. Du kan kontrollera uttags- och köpgränserna i din nätbank under "Kort" eller via Aktia Wallet-applikationen.
Logga in i nätbanken
Vi rekommenderar att du väljer kortets uttags- och köpgräns så att de motsvarar dina kortanvändningsbehov.
Logga in i nätbanken
Vi rekommenderar att du väljer kortets uttags- och köpgräns så att de motsvarar dina kortanvändningsbehov.
Ändringar i regionalspärren och spärren av internetköp
Du kan kontrollera och ställa in regionspärr eller förhindra kortköp på nätet i din nätbank under "Kort" eller i Aktia Wallet-applikationen.
Logga in i nätbanken
Vi rekommenderar att du väljer kortets regionspärr och förhindrar kortköp på nätet så att de motsvarar dina kortanvändningsbehov. Det rekommenderas att t.ex. tillåta kortets användning enbart i Finland om du inte reser ofta. Före en resa är det bra att kontrollera kortets regionspärr så att den är uppdaterad även dit du reser.
Logga in i nätbanken
Vi rekommenderar att du väljer kortets regionspärr och förhindrar kortköp på nätet så att de motsvarar dina kortanvändningsbehov. Det rekommenderas att t.ex. tillåta kortets användning enbart i Finland om du inte reser ofta. Före en resa är det bra att kontrollera kortets regionspärr så att den är uppdaterad även dit du reser.
Att ställa en tillfällig spärr
Du kan ställe en tillfällig spärr för ditt kort i din nätbank under "Kort".
Logga in i nätbanken
Du kan tillfälligt spärra ditt kort exempelvis om du misstänker att ditt kort har försvunnit. Obs! Du ska alltid ringa vår spärrtjänst och slutgiltigt spärra ditt kort om du märker att ditt kort har försvunnit eller blivit stulet.
Logga in i nätbanken
Du kan tillfälligt spärra ditt kort exempelvis om du misstänker att ditt kort har försvunnit. Obs! Du ska alltid ringa vår spärrtjänst och slutgiltigt spärra ditt kort om du märker att ditt kort har försvunnit eller blivit stulet.
Gör ändringar i ditt kort
Ansök om ett nytt kort
Du får automatiskt ett nytt kort i mitten av den månad under vilken det gamla kortets giltighetstid tar slut. Kortets giltighetstid finns på framsidan av kortet (mm/åå).
Du kan beställa ett helt nytt kort i nätbanken eller här.
Logga in i nätbanken
Du kan beställa ett helt nytt kort i nätbanken eller här.
Logga in i nätbanken
Ansök om höjning av kreditgränsen
Du kan ansöka om förändring i kortets kreditgräns lättast i nätbanken under "Kort".
Logga in i nätbanken
Ansökningar behandlas enligt den normala kreditbeviljningsprocessen. Du får beslutet efter 1–3 bankdagar.
Logga in i nätbanken
Ansökningar behandlas enligt den normala kreditbeviljningsprocessen. Du får beslutet efter 1–3 bankdagar.
Ändra fakturans förfallodag
Du kan ändra kreditkortsfakturans förfallodag lättast i nätbanken under "Kort".
Logga in i nätbanken
Du kan välja mellan månadens 15 eller sista dag. Ändringen träder i kraft under nästa faktureringsperiod.
Logga in i nätbanken
Du kan välja mellan månadens 15 eller sista dag. Ändringen träder i kraft under nästa faktureringsperiod.
Ändra fakturans minimibelopp
Du kan ändra minimibeloppet på din kreditkortsfaktura lättast på nätbanken under "Kort".
Logga in i nätbanken
Minimiamortering betyder att du varje månad ska betala minst den valda amorteringsprocenten av det använda kreditsaldot. Ifall du vill kan du även betala en större rat.
Logga in i nätbanken
Minimiamortering betyder att du varje månad ska betala minst den valda amorteringsprocenten av det använda kreditsaldot. Ifall du vill kan du även betala en större rat.
Betalningsfria månader
Du kan välja betalningsfria månader för ditt kreditkort lättast i din nätbank under "Kort".
Logga in i nätbanken
Du behöver inte betala fakturan om du har en betalningsfri månad. Räntor och avgifter överförs till nästa månads faktura, och krediten amorteras normalt därefter. Du kan betala en normal månadsrat, trots att du har meddelat att du har en betalningsfri månad. Du kan välja två betalningsfria månader om året på ditt kreditkort, dock inte två efter varandra påföljande månader eller den pågående faktureringsmånaden.
Logga in i nätbanken
Du behöver inte betala fakturan om du har en betalningsfri månad. Räntor och avgifter överförs till nästa månads faktura, och krediten amorteras normalt därefter. Du kan betala en normal månadsrat, trots att du har meddelat att du har en betalningsfri månad. Du kan välja två betalningsfria månader om året på ditt kreditkort, dock inte två efter varandra påföljande månader eller den pågående faktureringsmånaden.
Koppla ditt kort till ett annat konto
Du kan koppla ditt kort till ett annat konto lättast i din nätbank under "Kort".
Logga in i nätbanken
Logga in i nätbanken
Namnändring
Om du har ett kort som du vill ändra namnet på, kan du beställa ett kort med nya namnet genom att skicka ett meddelande via nätbankens meddelandefunktion. Namnändring på kort sker inte automatiskt.
I övriga fall får Aktia information om namnändringen direkt från Befolkningsregistercentralen. Därmed behöver du nödvändigtvis inte kontakta oss ifall du inte har kort i ditt bruk.
I övriga fall får Aktia information om namnändringen direkt från Befolkningsregistercentralen. Därmed behöver du nödvändigtvis inte kontakta oss ifall du inte har kort i ditt bruk.
Avsluta kortet
Du kan avsluta ditt kort lättast i din nätbank under "Kort".
Logga in i nätbanken
För kreditkortets del faktureras du normalt ifall du har kreditegenskapen i bruk, tills kreditsaldot i sin helhet har betalats bort.
Logga in i nätbanken
För kreditkortets del faktureras du normalt ifall du har kreditegenskapen i bruk, tills kreditsaldot i sin helhet har betalats bort.
Nödsituationer
Kortets spärrtjänst
Om ditt kort har försvunnit eller blivit stulet ska du genast spärra ditt kort tillfälligt i Aktia Wallet-applikationen och därefter omedelbart ringa spärrtjänsten (0800 0 2477) ifall du inte hittar kortet. Vi rekommenderar att du sparar spärrtjänstens nummer på din telefon så du hittar det snabbt vid behov.
Du kommer väl ihåg att en spärr gjord via Aktia Wallet-applikationen är en tillfällig spärr, så var så vänlig och ring spärrtjänsten för att slutligt spärra ditt kort om du inte hittar kortet.
Spärrtjänst 24h tlf 0800 0 2477, utomlands +358 800 0 2477.
Du kommer väl ihåg att en spärr gjord via Aktia Wallet-applikationen är en tillfällig spärr, så var så vänlig och ring spärrtjänsten för att slutligt spärra ditt kort om du inte hittar kortet.
Spärrtjänst 24h tlf 0800 0 2477, utomlands +358 800 0 2477.
Nödkontanter utomlands
Om du blir bestulen eller tappar bort ditt Aktia-betalkort (Mastercard) under en resa utomlands, finns det hjälp att få, i form av nödkontanter, i det land du befinner dig.
För att kunna använda dig av denna tjänst bör du vara minst 18 år gammal och ha ett giltigt pass med dig på resan. Du ringer in till Aktias spärrtjänst 24 h tfn +35880002477, spärrar ditt kort och ber om att få lyfta nödkontanter i samband med spärrandet av kortet.
Läs mer om nödkontanttjänsten
Nödkontanter utomlands +35880002477
För att kunna använda dig av denna tjänst bör du vara minst 18 år gammal och ha ett giltigt pass med dig på resan. Du ringer in till Aktias spärrtjänst 24 h tfn +35880002477, spärrar ditt kort och ber om att få lyfta nödkontanter i samband med spärrandet av kortet.
Läs mer om nödkontanttjänsten
Nödkontanter utomlands +35880002477
Gör en anmälan gällande missbruk
När du gör kortinköp på nätet kan det hända att ditt kort debiteras dubbelt, att du får en annan vara än den du beställde eller att flygbolaget, vars flygbiljetter du köpt, går i konkurs. Du har rätt att göra en reklamation om du inte samtycker till en kortdebitering för kortköp. En reklamation betyder att du ber kortföretaget om en återbetalning. I konkurssituationer kan endast kortköp som gjorts med kreditegenskapen reklameras/återbetalas.
Läs mer om kortreklamationer
Läs mer om kortreklamationer