Tryggt på nätet

Bra att veta när du använder nätbanken

På nätet sprids skadeprogram och skapas fusksidor som påminner om Aktias nätbank. Avsikten är att få tag på kundens nätbankskoder eller kreditkort.

Aktia frågar aldrig efter personbeteckning, konto- eller kortnummer eller nätbankskoder eller säkerhetstal per e-post eller sms.

Läs anvisningarna nedan för att trygga dina bankärenden på nätet.

Säker användning av nätbanken

  • Lär dig din användarkod och ditt lösenord utantill.
  • Bevara nyckelkodskortet omsorgsfullt.
  • Lämna inte ut dina nätbankskoder till någon, koderna är personliga.
  • Om du när du använder Aktias tjänster får en varning om certifikatsproblem ska du under inga omständigheter fortsätta använda tjänsten, utan stänga webbläsaren och kontakta vår kundservice.
  • Kom ihåg att logga ut från nätbanken genom att klicka på "Logga ut".
  • Ställ in lämpliga brukslimiter för konton och kort. Definiera en kontospecifik övre gräns för enskilda betalningar i din nätbank enligt dina behov. Detta kan du göra på Aktias kontor eller genom att ringa ett identifierat samtal till Aktias kundservice.
  • Kontrollera dina kontotransaktioner.
  • Undvik att använda nätbanken i offentliga rum.
  • Om du använder nätbanken på offentliga platser, kom alltid ihåg att tömma webbläsarens cacheminne och historik samt stänga webbläsaren.

Är din dator trygg?

  • Spara aldrig användarkoden eller lösenordet till din nätbank på din dator.
  • Använd inte nätbankens lösenord i andra nättjänster och kom ihåg att byta det regelbundet.
  • Godkänn inga separata meddelande i nätbanken om undantagslov som gäller säkerheten. Aktia upprätthåller dataskyddet i nätbanken och meddelar separat på förhand om det förekommer ändringar som kräver åtgärder av kunderna.
  • Om du efter att ha klickat på Sänd får frågan om du vill spara uppgifterna du matat in ska du svara nej. I nätbanken används inte webbläsarens funktion som sparar blankettfält och lösenord.
  • Se till att brandväggen och dataskyddsprogrammen i din dator är uppdaterade och på. Som första hjälpen för att gå igenom en dator som fått in ett skadligt program kan du använda t.ex. F-Secures scanningstjänst som finns här.
  • Installera alla programuppdateringar regelbundet för att täppa till eventuella luckor i datorns datasäkerhet. Den automatiska uppdateringsfunktionen ska användas, om en sådan möjlighet finns.
  • Använd dig av webbläsarnas funktioner för igenkänning av bluff-/nätfiskesidor.
  • Installera inga obekanta program eller tilläggsdelar till webbläsaren på din dator.
  • Överväg att installera en andra webbläsare enbart för användning av nätbanken.
  • Trådlösa nät ska vara skyddade när du använder nätbanken.

Mera information om dataskydd hittar du på adressen www.tietoturvaopas.fi
Aktuella hot mot datasäkerheten: www.cert.fi

Om du misstänker att dina nätbankskoder har kommit i händerna på en tredje part ska du meddela vår kundservice tfn 010 247 010 (vard. 8–20). För din egen säkerhets skull spärrar kundservice din nuvarande nätbank och ger dig nya nätbankskoder, som du kan hämta på närmaste Aktiakontor. Utanför kundservice öppettider kan du kontakta spärrtjänsten för nätbanken tfn 020 333 (24 h), som spärrar din nätbank. Då ska du ta kontakt med Aktias kundservice följande dag så att du får ett nytt nätbanksavtal och nya nätbankskoder.

Läs mera om åtgärder som kunder kan vidta samt skadliga program och bluffsidor: Kundens åtgärder