Kortreklamation

När du gör kortinköp på nätet kan det hända att ditt kort debiteras dubbelt, att du får en annan vara än den du beställde eller att flygbolaget, vars flygbiljetter du köpt, går i konkurs. Du har rätt att göra en reklamation om du inte samtycker till en kortdebitering för kortköp. En reklamation betyder att du ber kortföretaget om en återbetalning.

Du kan göra en reklamation om du

  • inte har fått de varor du har beställt
  • har fått en skadad eller söndrig vara
  • har debiterats flera gånger för samma sak
  • inte har godkänt en betalning
  • inte kan identifiera en betalkortstransaktion
  • anser att produkten inte motsvarar beställningen.

Försök alltid reda ut saken med försäljaren först om det är frågan om ett avtalsbrott från försäljarens sida, dvs.

  • transaktionen har debiterats dubbelt
  • du inte har fått de varor som beställts
  • produkten inte motsvarar beställningen.

Om du inte kommer överens om ärendet med företaget ska du fylla i blanketten Begäran om utredning. Bifoga en kopia av orderbekräftelse, kvitto, eventuell brevväxling med företaget och eventuell brottsanmälan till utredningsbegäran.

Fyll i en begäran om utredning

Du kan returnera blanketten till närmaste Aktiakontor eller skicka per post till Kortenheten: Aktia Bank Abp, Kortenheten, PB 804, 00101 Helsingfors. Skriv "Begäran om utredning" på kuvertet.

Tänk på att

  • biluthyrningsfirmor har rätt att debitera obetalda tankningar och böter i efterhand
  • hotell har rätt att debitera obetalda inköp från minibaren i efterhand

 

Bekanta dig med Aktias kort