Hur kan vi stå till tjänst?

Har du frågor som gäller våra tjänster eller produkter? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren på dem. I menyn till vänster hittar du de vanligaste frågorna enligt produktkategori. Du kan också använda sökfunktionen på vår webbplats för att hitta information – den finns i övre högra hörnet på sidorna. Skriv det ord/tema du vill söka och klicka på förstoringsglaset.

Top 5 – Vi har samlat de oftast ställda frågorna.

1. Mina nätbankskoder låste sig – vad ska jag göra?

Ring vår Aktias kundservice, tfn 010 247 010 (vardagar kl. 8–20). Du kan också välja att vänta till nästa vardag, då koderna öppnas automatiskt.

2. Vad är en täckningsreservering?

Täckningsreservering betyder att debiteraren (säljaren) reserverar en viss summa på kortet för senare debitering. På så sättkontrollerar man att det finns tillräckligt mycket pengar på kontot för att betala inköpet.

3. Hur beställer jag en ny PIN-kod till mitt kort?

Logga in i Aktias nätbank och välj "Kort och brukslån" -> "Korttjänster -> "Beställ ny PIN-kod". Vi debiterar en avgift enligt prislistan för den nya PIN-koden.

4. När lönar det sig att ringa kundservice?

Nuförtiden kan du sköta största delen av dina bankärenden lätt och snabbt genom att ringa kundservice eller skicka ett meddelande till oss via meddelandefunktionen i din nätbank. Det är ofta rusning i vår kundservice på måndag- och tisdagförmiddagar och kring den 15:e och sista dagen i månaden. Om ditt ärende inte är brådskande kan du lämna ett meddelande till oss och vi tar kontakt med dig.

5. Varför ber banken mig fylla i blanketten för kundkontroll?

Banken och finansinstitut är enligt lag skyldiga att identifiera och känna sina kunder (kreditinstituslagen och lagen om förhindrande och utredning av penningtvätt och av finansiering av terrorism). Vi ska ha tillräckliga uppgifter om kunden, kundens affärsverksamhet, representanter, ägare, verkliga förmånstagare och skattestatus.

Bankerna är skyldiga att hindra missbruk av tjänster samt sådan affärsverksamhet som anknyter till penningtvätt, finansiering av terrorism och ekonomisk brottslighet. Vi ställer frågor för att känna och identifiera kunden, för att ha uppdaterade uppgifter om kunden under kundrelationen och för att det ska vara tryggt att sköta bankärenden. För att kunna erbjuda finansiell rådgivning och högklassiga tjänster som är anpassade till just dina behov är det viktigt att våra uppgifter om dig och din verksamhet är uppdaterade.

För att säkerställa att dina uppgifter hålls uppdaterade ställer vi dig frågor i början av kundrelationen och även senare när du sköter dina ärenden på kontoret, i nätbanken eller per telefon.

Läs mer om kundkontroll.

Kundservice

Hittade du inget svar på din fråga via länkarna till vänster? Ring till vår kundservice, så hjälper vi dig. I menyn nedan hittar du alla telefonnummer du behöver samt kundservicens öppettider.

Det är rusning i vår kundservice främst måndag och tisdag förmiddagar samt i medlet och i slutet av månaden. Om ditt ärende inte är brådskande, kan du lämna oss ett ringbud och vi är i kontakt med dig senast följande vardag.

För att garantera din trygghet och banksekretess ber vi dig alltid identifiera dig med dina nätbankskoder när du sköter dina bankärenden, då kan vi också betjäna dig i flera ärenden.

Kundservice tfn 010 247 010 (vard. kl. 8-20)

Ärenden

Välj 1: Betalkort
Välj 2: Nätbanksärenden
Välj 3: Låneärenden
Välj 4: Sparaärenden
Välj 5: Övriga banktjänster
Välj 6: Telefonsamtalens prisuppgifter

Kundservice och tidsboknings till kontoret (vard. 8-20) 010 247 010
Nätbankens spärrtjänst 24 h 020 333
Spärrtjänst för kort 24 h 0800 0 2477

 

Ring oss

Företagskundservice

Företagskundservice och användarstöd av nätbanken för företag (vard. 8-18) 010 247 6700
Nätbankens spärrtjänst 24 h 020 333
Spärrtjänst för kort 24 h 0800 0 2477

Avvikande öppettider

Kontrollera kundservicens avvikande öppettider här.