Mobilbanken

 

 

I Mobilbanken sköter du dina dagliga bankärenden tryggt, snabbt och lätt oberoende av var du är. Applikationen är lätt att använda och den kostar ingenting. Den fungerar i mobiler med operativsystemet iOS eller Android.

I Mobilbanken kan du bl.a. betala räkningar, se dina kontouppgifter och teckna fonder via mobilen. Skötseln av penningärenden i vardagen går snabbare genom att du kan logga in i Mobilbanken med ditt fingeratryck eller en PIN-kod som du själv har valt. Du betalar räkningar lätt genom att använda betalningsunderlag som du har sparat eller genom att skanna streckkoden.

Vad kan du göra i Mobilbanken?

  • Konton: Kontrollera saldot på dina konton och kontotransaktioner när som helst.
  • Gireringar: Göra gireringar mellan egna konton och överföra pengar med kontonummer.
  • Räkningar: Betala räkningar genom att mata in uppgifterna, kopiera tidigare mottagaruppgifter eller läs räkningens streckkod med telefonens kamera. Betalningsunderlag som du har sparat i nätbanken finns också till hands i Mobilbanken.
  • E-fakturor: Ingå nya e-fakturaavtal och godkänna e-fakturor som du fått.
  • Placeringar och fonder: Göra fondteckningar och följa med hur dina placeringar utvecklas.
  • Meddelanden: Skicka och ta emot meddelanden från kundservice på ett säkert sätt.
  • Lätt inloggning: Logga in antingen med ditt fingeravtryck eller med PIN-kod.

Så här tar du i bruk Mobilbanken

För att använda Mobilbanken behöver du Aktias nätbankskoder. Efter den första inloggningen kan du ta i bruk inloggning med fingeravtryck och/eller med en PIN-kod som du själv valt.

Tekniska krav

För att du ska kunna ladda ner Mobilbanken och den ska fungera på din apparat krävs att smarttelefonen har minst operativsystemet iOS 9.0 eller Android 5.0 (eller nyare version).

Observera

I Aktias mobilbank har vi ibruk en operativsysytemkomponent för läsandet av streckkod och QR-kod. Denna komponent fungerar för tillfället dåligt med vissa Android telefoner (främst Huawei men också några Samsung). Med dessa telefoner har man därför tyvärr inte kunnat läsa fakturans streckkod eller QR-kod.

Google har åtgärdat problemet under sommaren med Google Play Services APK v12.8.74. Ifall tjänstepaketet inte uppdaterats automatiskt kan man göra det manuellt genom att installera Google Play Services APK v12.8.74 eller nyare. Nuvarande version kan granskas i telefonens inställningar. Ifall det inte direkt fungerar skall man starta om telefonen.

 

 

 

Ofta ställda frågor

Vad är Aktias Mobilbank och vilka funktioner har den?

Mobilbanken är en användarvänlig app för skötsel av dagliga bankärenden som fungerar både i iOS- och Android-operativsystem. Du kan ladda ner Mobilbanken i: Google Play Mobilbanken ger dig möjlighet att betala räkningar, se kontoutdrag och göra fondteckningar i mobilen. Via applikationen kan du också läsa och skicka kundpost. Det går bra att betala räkningar förutom på traditionellt sätt med hjälp av kontouppgifter även genom behändig streckkodsavläsning.

Vad kostar det att använda Mobilbanken och vem kan ta den i bruk?

Användningen ingår i priset för ditt nätbanksavtal. Mobilbanken är ett lätt sätt att sköta dina bankärenden i vardagen. Ibruktagningen kräver att du har en smarttelefon med operativsystemet iOS eller Android och att du har internetuppkoppling. Uppgifter om avgiften för dataförbindelsen får du av din operatör.

Vad behövs för att kunna använda Mobilbanken?

Den som använder Mobilbanken ska ha Aktias nätbankskoder. Mobilbanken fungerar i operativsystemet iOS 9.0 eller Android 5.0 eller nyare versioner av dem. Med andra mobila apparater som har internetuppkoppling kan Aktias nätbank användas på adressen www.aktia.fi/nätbanken eller mobilversionen av nätbanken på adressen m.aktia.fi.

Min telefon har ett annat operativsystem än iOS eller Android. Kan jag använda Mobilbanken?

Mobilbanken kan laddas ner endast från Apple Store eller Google Play. Med andra operativsystem kan du använda nätbanken eller dess mobilversion som finns på m.aktia.fi.

Om jag börjar använda identifiering med fingeravtryck eller PIN-kod kan jag då kasta bort nyckelkodskortet?

Nej, det kan du inte. Säkerhetstalen som finns i nyckelkodskortet frågas vid vissa funktioner som kräver ytterligare identifiering. Du behöver säkerhetstalen också när du ska logga in i den vanliga nätbanken eller när du ska sköta ärenden per telefon med vår kundservice.

Vad har jag för nytta av att använda Mobilbanken?

I Mobilbanken finns de mest använda dagliga banktjänsterna, och det är lätt för dig att logga in. Du ser saldot på dina konto i samma vy och kan lätt hålla koll på din ekonomi.