Frågor och svar

Här finner du svaren på de vanligaste frågorna gällande Aktia Wallet -tjänsten.

Vem kan använda Aktia Wallet-tjänsten?

Alla 15 år fyllda personer med finsk personbeteckning, finskt telefonnummer och finska nätbankskoder.

Hur installerar jag appen?

Installera appen i App Store eller Google Play genom att söka på namnet Aktia Wallet. Registrera dig med finska nätbankskoder. Därefter kan du använda Aktia Wallet med fingeravtryck/Face ID eller med den PINkod du själv har valt.

För att se Aktias kort i appen ska det telefonnummer du använder finnas i Aktias databas. Kolla nuvarande systemkrav från applikationsaffären.

Jag har nytt telefonnummer. Uppdateras det automatiskt?

Ett nytt telefonnummer uppdateras inte i uppgifterna automatiskt. Logga in i appen och byt telefonnumret under "Egna uppgifter", som hittas i menyn uppe till vänster. Ändringen bekräftas med nätbankskoder.

Jag har nya kontaktuppgifter. Hur ska jag göra?

En ny postadress uppdateras inte i uppgifterna automatiskt. Logga in i appen och mata in din nya adress eller e-post i menyn under "Egna uppgifter". Om du har bytt namn, vänligen skicka ett meddelande till vår kundtjänst. Meddelanden hittar du i menyn under "Kundtjänst" > "Meddelanden".

Kan jag skydda appen med PIN-kod eller på annat sätt, så att ingen ser minauppgifter?

Ja. Du kan skydda appen med ditt fingeravtryck / Face ID eller en fyrsiffrig lösenkod. Därtill rekommenderar vi att du skyddar din telefon eller pekplatta genom att alltid låsa skärmen med PIN-kod, mönster, eller motsvarande

Jag har glömt min lösenkod. Vad ska jag göra?

Du kan byta din lösenkod med dina nätbankskoder i appen.

Hur får jag kontakt med kundtjänst?

I frågor som gäller Aktia Wallet kan du vända dig till vår kundservice genom meddelanden. Meddelanden hittar du i menyn under "Kundtjänst" > "Meddelanden".

När det gäller betalkort kan du ringa Aktias kundtjänst på 010 247 010 (8,35 cent/samtal + 16,69 cent/min).

Vad ska jag göra om jag inte kommer in i appen?

Kontrollera i Google Play eller App Store att din telefon har den senaste versionen av appen. Det kan på nätet förekomma tillfälliga störningar som påverkar appen.

På vilket språk fungerar appen?

När du installerar Aktia Wallet väljs appens språk till det samma som telefonens, om det förvalda språket är svenska, finska eller engelska. I andra fall väljs appens språk till engelska. Du kan efteråt byta språket i menyn uppe till vänster "Profil" > "Språk".

Hur visas kortens saldo och transaktionerna i appen?

Kortspecifika saldon och transaktioner visas genast när du öppnar appen. Appen visar både godkända och avslagna transaktioner. Ifall du har flera aktiva kort kan du bläddra mellan dem i den nedre navigeringsmenyn under "Kort".

Jag ser inte alla mina inköp i appen, är någonting på tok?

Inte nödvändigtvis. Den största delen av transaktionerna syns i realtid. Uppdateringen av transaktionen i kortsystemet kan dröja några dagar om köpet inte har auktoriserats vid köptidpunkten (offline händelser).

Jag ser köptransaktionen två gånger. Har köpet debiterats dubbelt?

Appen kan visa både täckningsreserveringen och själva transaktionen. Täckningsreserveringen frigörs när köpet har gått igenom i vårt system. Observera att kontaktlösa betalningar kan bilda reserveringar på en euro som frigörs på samma sätt.

I båda fallen kan du kontrollera den faktiska situationen på ditt konto genom att gå till nätbanken där dessa duplikat inte visas.

Hur spärras kortet och hur tar man bortspärrningen?

Du kan tillfälligt spärra ett kort som kommit bort och öppna spärren igen om du hittar kortet. Välj kortet du vill hantera och klicka på kugghjulet uppe till höger.

Du kan även begränsa användningen av kortet både på ett geografiskt område och på nätet. Du kan även hantera köp- och lyftgränserna för kortet i kortets inställningar.

Hur fungerar den geografiska regionspärren eller landspärren?

Du kan begränsa användningen av kortet inom vissa geografiska områden. Den geografiska spärren minskar risken för missbruk av kortet.

Om du inte reser till t.ex. Asien eller Sydamerika lönar det sig att hindra användningen av kortet inom dessa områden genom att använda regionalspärr. När området visas i grått är det utspärrat. Det går inte att spärra ut Finland och det visas alltid i grått. Kortet öppnas igen när du tar bort spärren.

Kan jag spärra mitt kort för nätköp?

Ja. Du kan spärra kortet på samma sätt som du spärrar det för olika geografiska områden.

Kan jag spärra Debit- och Credit-sidorna skilt om jag har ett kombinationskort?

Nej. Spärren gäller alltid hela kortet även om det har skilda Debit- och Credit-sidor.

Jag ser samma kort två gånger, vad är det fråga om?

Detta borde inte ske men det kan vara fråga om att ditt kort har förnyats eller att du har beställt ett nytt kort med nytt namn. Du kan gömma kortet om du inte vill att det visas dubbelt. Kort kan gömmas från menyn uppe till vänster under "Hantering av kort" > "Hantering av kort".

Vilken sida av telefonen ska föras nära betalterminalen?

De olika telefonerna fungerar bäst i olika ställningar, så det lönar sig att testa sig fram för att hitta det bästa sättet för just din telefon. Det vanligaste alternativet är att föra den övre kanten av telefonens baksida (d.v.s. området bredvid kameran) nära betalterminalen men för vissa telefonmodeller fungerar framsidan bättre. Vid vissa betalterminaler förs telefonen ovanpå terminalen och vid vissa bredvid den.

Hur bekräftar jag betalningen?

Betalningar som underskrider 50 euro behöver inte bekräftas skilt utan det räcker med att du låser upp skärmen. Vid betalningar som överskrider 50 euro för du telefonen till betalterminalen, godkänner inköpet med din PIN-kod eller fingeravtryck i Wallet varefter du bekräftar inköpet genom att föra telefonen till betalterminalen på nytt. Du kan även bekräfta köpet på förhand genom att öppna Aktia Wallet.

Kan jag betala även om jag redan har loggat ut från appen?

Under 50 euros betalningar måste inte bekräftas skilt utan det räcker med att du låser upp skärmen. Ifall betalningen överskrider 50 euro måste du bekräfta inköpet i Wallet.

Hur vet jag att betalningen har lyckats?

Kontrollera skärmen på betalterminalen för att se att inköpet har godkänts. Du får ett kvitto på köpet som vanligt.

Ingenting händer när jag försöker betala med telefonen. Vad kan det bero på?

Betalningen kan misslyckas på grund av olika skäl.

  • Kontrollera att telefonens skärm är upplåst. Telefonens NFC-funktionalitet fungerar inte om skärmen är låst.
  • Det kan även bero på att betalterminalen inte känner igen din telefon. Prova på att vända på telefonen och föra den till en annan sida av betalterminalen.

Varför meddelar betalterminalen att betalningen misslyckades även om appen visar grönt?

MBetalningen misslyckas ifall ditt konto saknar täckning eller ditt kort har spärrats. Utöver detta kan problemet även bero på en tillfällig störning i tjänsten och/eller förbindelsen. Försök igen om en stund.

Varför kan jag inte använda tjänsten på en Apple-telefon?

Tillsvidare kan man bara betala med appen Apple Pay med Apples telefoner. NFC-funktionalitetens betalegenskap är alltså inte tillgänglig för andra appar.

Kan jag betala på nätet?

Masterpass är menat för enkla nätköp.

När måste telefonen vara uppkopplad till nätet?

När du betalar behöver telefonen inte nödvändigtvis vara uppkopplad till nätet. Av säkerhetsskäl krävs det dock att telefonen alltid stundvis är uppkopplad till nätet.

Varför finns det ett annat kortnummer på kvittot än på mitt betalkort?

Då du aktiverar ett kort för Aktia Kontaktlös skapas en så kallad digitaliserad kopia av kortet. Av säkerhetsskäl har det digitaliserade kortet ett annat kortnummer.

Vad ska jag göra om telefonen försvinner?

Kontakta Spärrtjänsten (tfn. 0800 0 2477, 24/7.)

Vad om jag byter telefon?

Det säkraste är att radera Aktia Wallet -appen från den gamla telefonen och ladda ner den igen på den nya telefonen från Google Play eller App store.

Hur kan jag ge respons?

Aktia Wallet kundsupport hjälper dig med ett kundmeddelande som du enkelt kan skicka från Aktia Walletappen. Dessutom kan du ge feedback från appen via Google Play Butik och App Store.

Jag kan inte se Aktia Wallet -logon som en betalningsalternativ tillsammans med andrabanklogon?

Kolla att du har tagit Wallet-verifikationen i bruk via Aktia Wallet-appens meny. Under "Wallet-verifikation" står det i så fall att verifikation är aktiverad.

För att ta i bruk Wallet-verifikation måste du vara starkt identifierat i Aktia Wallet med finska nätbankskoder. Om du inte har gjort det tidigare, styrs du under Wallet-verifikationens aktiveringsprocess till identifiering.

Kan jag fortfarande använda Aktias nätbankskoder?

Ja, det kan du. Wallet-verifikationen är ändå ett behändigt alternativ till nyckelkodskortet.

Jag har valt Wallet-verifikation vid köptillfället men får ingen bekräftningsförfrågan tillappen.

Kontrollera i telefonens inställningar att du tillåter push-notiser för Aktia Wallet. Du kan oberoende bekräfta köpet genom att manuellt gå till "Wallet-verifikation" -sidan via menyn uppe till vänster.

För vilka kort fungerar Wallet-verifikation?

Wallet-verifikationen fungerar för alla Visa-kort (Verified by Visa -tjänsten är redan bekant för Visa-kunder) och de flesta Mastercard-kort (Gold Credit & Business). Mastercard SecureCode tas i bruk för World Elite Mastercard-korten vid ett senare skede.

Vad är Masterpass?

Masterpass är ett enkelt, snabbt och säkert sätt att betala på nätet. Tjänsten samlar dina kort och leveransuppgifter på ett ställe, vilket gör det snabbare att shoppa på nätet eftersom de sparade uppgifterna inte skilt måste matas in under betalprocessen. Med Masterpass handlar du bekvämt med några få klick.

Hur tar jag i bruk Masterpass?

Masterpass kan tas i bruk antingen på förhand eller i samband med första gången du använder tjänsten.

  • Öppna Aktia Wallet appen i din telefon
  • Aktivera Masterpass från sidomenyn under 'Bekräfta betalningar'*
  • Godkänn Aktia Masterpass villkoren

Du kan även ta i bruk Masterpass i samband med första gången du använder tjänsten. Om du har registrerat dig som användare i Wallet och tagit i bruk Wallet-verifikation så kan du genast godkänna Masterpass villkoren.

*Obs: Om du inte ännu tagit i bruk Wallet-verifikation styrs du till dess aktivering före du kan godkänna Masterpass villkoren

Med vilka kort kan jag använda Masterpass?

Masterpass fungerar med Aktias Visa och Mastercard betalkort.

Var kan jag använda Masterpass idag?

Du kan använda Masterpass överallt där du ser Masterpass-knappen:

Masterpass-tunnus

På Masterpass Shop hittar du information om vilka butiker som erbjuder Masterpass.

Hur använder jag Masterpass?

När du är redo att betala, klicka på Masterpass-knappen och välj Aktia Wallet. Logga in med ditt telefonnummer och din Wallet lösenkod. Kolla transaktionens uppgifter i Aktia Wallet och bekräfta med Wallet-verifikationskoden. Välj det kort du vill betala med och den adress som varan ska skickas till. Bekräfta kort och leveransadress i nätbutiken och köpet är genomfört.

Är det säkert att använda Masterpass?

Det är vår högsta prioritet att skydda din personliga information - de sparade uppgifterna lagras och behandlas tryggt. Masterpass använder flera säkerhetsnivåer; för att logga in och bekräfta en betalning krävs både din Wallet lösenkod och din Wallet-verifikationskod, till exempel.

Måste jag betala för att använda Masterpass?

Nej, tjänsten kostar ingenting.

Vad gör jag om min telefon tappas bort / blirstulen?

Ingen panik, dina kortuppgifter sparas inte i telefonen. Ingen kommer åt din personliga information utan din Wallet lösenkod och din Wallet-verifikationskod.

Hur kommer jag i kontakt med kundtjänst för Masterpass?

Ifall du har frågor om Masterpass kan du i första hand ta kontakt med Aktias kundtjänst per telefon på 010 247 010 (vardagar 8-20). Även Aktia Wallets kundtjänst betjänar dig via kundmeddelanden, som du enkelt skickar från Aktia Walletappen (www.aktiawallet.fi).

Hur uppdaterar jag / tar jag bort mina kortuppgifter?

Via Aktia Wallet läggs dina kortuppgifter automatiskt in i Masterpass. Du behöver varken ta bort kort eller uppdatera dina uppgifter – det sker också automatiskt.

Hur uppdaterar jag / lägger jag till en leveransadress?

Adressen som du registrerat dig till Aktia Wallet med ges automatiskt som förslag till förvald leveransadress. I samband med att du väljer leveransadress kan du även uppdatera adressen, lägga till adresser och radera dem.

Vad ska jag göra om mitt kort nekas av butiken?

Du kan dubbelkolla vilka kort nätbutiken accepterar – Visa och Mastercard brukar fungerar i de flesta butiker. Om ett kort inte accepteras kommer du i princip inte att kunna välja det kortet när du ska betala. På motsvarande sätt kan du inte välja ett kort om inte kortet har tillräcklig täckning, om det är spärrat för nätköp eller det annars har spärrats.

Ta kontakt med Aktias kundtjänst per telefon på 010 247 010 (vardagar 8-20) ifall du har problem.

Varför kan jag inte få leveransen till adressen jag vill använda?

Alla butiker har sina egna riktlinjer vad som gäller för leverans. Om en butik inte kan leverera till en av dina sparade adresser kommer ikonen för den adressen vara avaktiverad.

Välj om möjligt en annan leveransadress. Om detta inte är möjligt bör du kontakta butiken för hjälp.

När jag skulle betala klickade jag på Masterpass på butikens webbsida. Hur väljer jag min plånbok?

När du har klickat på Masterpass väljer du din plånbok (Aktia Wallet) från listan som visas. Om du inte ser Aktia Wallet i listan, kolla att du har valt rätt land och språk. För framtida köp (om din webbläsare tillåter cookies), markera kryssrutan 'Kom ihåg mig' så kan du logga in i Aktia Wallet direkt nästa gång.

Hur kan jag byta plånbok när jag ska betala med Masterpass?

På inloggningssidan, längst ner på höger sida, har du möjlighet att byta plånbok. Klicka på plånboksikonen.

Vilka webbläsare stöds av Masterpass?

Masterpass fungerar med alla moderna webbläsare, såsom Chrome, Firefox, Safari och Internet Explorer 10+. Surfplattor och mobila enheter som använder iOS eller Android stöds också.

Jag har glömt min Wallet lösenkod – vad gör jag?

Du kan byta din Wallet lösenkod i appen genom att klicka på 'Jag kommer inte ihåg lösenkoden'.

Jag har glömt min Wallet-verifikationskod – vad gör jag?

Du kan byta din Wallet-verifikationskod i appen. Välj 'Wallet Verifikation' från sidomenyn under 'Bekräfta betalningar'. På sidan som öppnas hittar du olika inställningar, varpå du väljer 'Ändra din Walletverifikationskod".

Jag blev kontaktad av Mastercard via e-post/telefon angående mitt konto men det verkar vara ett bedrägeriförsök eller nätfiske. Vad ska jag göra?

Om det råder några tvivel om ett e-postmeddelande eller en hemsida kontakta Mastercards bedrägerigrupp via e-post på: StopIt@mastercard.com