Betala

Betala

E-faktura

E-fakturan är ett pappersfritt alternativ till den traditionella räkningen och innehåller samma uppgifter som räkningen på papper.

E-faktura skickas till din nätbank ifylld och klar för dig att granska och godkänna för betalning. Om du vill komma undan ännu lättare kan du när du gör e-fakturaavtalet välja att e-fakturorna debiteras ditt konto automatiskt.

Gör e-fakturaavtalet smidigt i din nätbank.

Logga in i nätbanken
Se videon om hur du tar i bruk e-faktura:


Läs mer om e-fakturor här: E-faktura

Direktbetalningsavtal

Direktbetalning passar till sådana personer som inte har nätbank. Kontakta vår kundservice om du vill ta direktbetalning i bruk.

Om du har nätbank kan du ta e-faktura i bruk. Då behöver du inte oroa dig för dina förfallande betalningar. E-fakturorna sänds direkt till din nätbank och du kan betala dem var som helst, när som helst bara du har en nätförbindelse.

Utlandsbetalningar

Alla nätbanksanvändare kan göra utlandsbetalningar och ett separat avtal, användarnamn eller lösenord behövs inte. Utlandsbetalningar kan betalas från alla betalkonton som syns i nätbanken.

Utlandsbetalningar görs vid "Ny betalning" genom att fylla i mottagarens kontonummer och välja betalningens valuta samt land. Utlandsbetalningar har flera obligatoriska fält, så som mottagarens adressuppgifter, som ska fyllas i noggrant. Maximibeloppet för en enskild utlandsbetalning som görs via nätbanken är 20 000 euro (motvärde).

Separat kvitto för nätbanksbetalning

Ifall du behöver ett separat kvitto för en viss betalning kan du beställa det då du gör en betalning i nätbanken vid "Beställ avgiftsbelagt kvitto". Avgiftsbelagda kvittot sänds inom ungefär fyra dagar från betalningsdagen. Du hittar den aktuella serviceavgiften för beställda kvittot i vår prislista.

Du kan även skriva ut ett avgiftsfritt kvitto från nätbanken efter att betalningen har debiterats från kontot. Du hittar betalningarna från kontotransaktioner som du kan bläddra bland ungefär 12 månader bakåt. De flesta mottagare godkänner kvittot som du har själv skrivit ut som bevis för betalningen.

Om du märker först efter betalningen att du behöver ett kvitto och mottagaren godkänner inte ett kvitto som du har själv skrivit ut kan du beställa kvittot efteråt genom att skicka ett meddelande via nätbanken eller Akta Mobilbanken. Berätta noggrant i meddelandet vilket kvitto du behöver. Kvittot sänds till dig per post. Du ser serviceavgiften som debiteras i vår prislista: Prislistor - Konton och kort